Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Efter krisen kommer kampanjerna stå som spön i backen

Publicerad: 15 Maj 2020, 08:06

Katarina Graffman och Jacob Östberg.

Foto: Foto: Andreas von Gegerfelt

”Företagens kampanjer kommer stå som spön i backen för att få oss att lätta på plånboken” skriver Resumés bloggare Katarina Graffman och Jacob Östberg, som spår om livet efter corona.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetJacob ÖstbergKatarina Graffman

Katarina: Jag roar mig i dessa tider med att samla uttalanden om hur livet efter COVID-19 kommer att bli. Dessa sianden om framtiden har ju fullständigt exploderat i medierna. Låt mig återge ett axplock från några välkända tänkare:

”Istället för att bygga övervakningsregimer, är det inte för sent att återskapa människors tillit till vetenskap, statliga auktoriteter och media”, skriver historikern Yuval Noah Harari. Han framhåller att mänskligheten nu har ett val att göra, nationalistiskt isolering eller global solidaritet.

På frågan Vilka konsekvenser kommer uppmaningen att stanna hemma och stänga ned samhällsfunktioner få för vår tillväxtekonomi och vårt nuvarande globala ekonomiska system? svarar humanekologen Alf Hornborg så här: ”Jag kan mycket väl tänka mig att en epidemi av den här typen kan vara stenen som stjälper lasset.” Hornborg menar att pandemin triggat en nervositet i systemet som inte bara har med hälsoproblemen att göra utan speglar en medvetenhet om sårbarheten i ett ekonomiskt system med extrem hyperkoherens.

”Normality will not return”, säger filosofen Slavoj Žižek, och menar att det är just i det faktumet som det finns en möjlighet. Nu kan vi välja om vi vill ha en framtid av barbari eller solidaritet.

Och så har vi David Sandström, Klarnas marknadsdirektör, som säger att nu ska Klarna sluta göra reklam för sina krediter eftersom ”alla som arbetar på Klarna ska kunna se sig själva i spegeln när vi går och lägger oss.”

Jacob: När vi försöker förstå vad som komma skall är det viktigt att dra sig till minnes hur extremt dåliga vi är på att förutspå ens våra egna handlingar i en hyfsat lätt förutsägbar närframtid. Till syvende och sist handlar det om en av dina och mina gamla käpphästar, nämligen vilket dåligt mått attityder är för att förutse beteenden. Det är säkert så att många just nu, på ett individuellt plan, har en positiv attityd till radikala förändringar:

”Herregud, hur kunde vi hålla på som vi gjorde för bara några månader sen? Under min tid i frivillig isolering har jag insett hur ytligt det är med alla modekläder som jag brukade köpa. Det enda som betyder något är ju att faktiskt få träffas, att få se en andra människor i ögonen, förnimma deras fysiska närvaro… Vad man sen har på sig när man träffas, det kan ju faktiskt kvitta!”

Eller: 

”Jag brukade vara så stressad att jag inte tyckte att jag hade tid att laga riktig mat. Det blev att jag bara rafsade ihop nåt halvdant med hjälp av halvfabrikat. Nu när jag plötsligt tvingats sänka tempot har jag insett vilken tillfredsställande aktivitet det är att laga riktig mat från grunden. Och har man väl hamnat där, då finns det ingen väg tillbaka…” 

På det sättet tänker vi nog lite till mans, att nu har vi fått tid för reflektion och distans och aldrig kommer livet bli detsamma. Vare sig det gäller framtida klädinköp och matlagning eller något annat som semestrar och jobbresor. Vi har både en positiv attityd och en tydlig intention att förändra oss. Återstår dock att se om denna intention faktiskt omvandlas till beteenden? 

En sak kan vi nämligen vara helt säkra på och det är att mäktiga krafter kommer sätta alla klutar till för att få oss att återgå till de köpmässiga beteendemönster som vi hade innan den här krisen. Företagens kampanjer kommer stå som spön i backen för att få oss att lätta på plånboken och staten kommer göra vad den kan för att stimulera tillväxten och fylla på statskassan, vilket i slutänden innebär att vi som enskilda konsumenter måste konsumera.

Katarina: Jajjamensan! Det blir kul – eller snarare kanske ett tråkigt bekräftande – att se huruvida de stora tänkarna har rätt med sina profetior om radikal förändring, eller om vi, de små människorna, återigen fogar in oss i det konsumistiska lemmeltåget.

Läs fler blogginlägg av Katarina Graffman och Jacob Östberg här

Jacob Östberg

professor i reklam och pr

Katarina Graffman

doktor i antropologi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.