Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Efter liveshopping – AR driver e-handeln framåt

Publicerad: 25 november 2020, 08:32

E-handelsexperten tillika Resumébloggaren Martin Edenström tror att AR-tekniken, fyra år efter hajpen med Pokémon Go, får sitt genomslag inom nätshoppingen.


Det har varit mycket prat om liveshopping och Bambuser i år. Efter att jag skrev om potentialen med liveshopping vid pandemins början i mars har inte färre än 30-talet välkända svenska retailföretag valt att aktivera stödet. Både jättar som H&M och Lindex samt Kicks, Indiska, Lindex, Odd Molly, Caia Cosmetics, Gina Tricot, Monki, Na-kd, Stronger, Ecco, Meds, By Malina, Stylein, Aim’n, Mood Stockholm, Soft Goat, Kjell & Company, Intersport, Apotea, Nacka Forum, Hemnet och fastighetsbolaget AMFs alla butikskunder.

Det gör det intressant att följa upp användarna som var först ute. Vad har de nu ett år senare förädlat och förändrat? Kosmetikledaren Lyko har en fin ”trial ‘n error” eller ”fail fast”-anda och gillar allmänt digital produktutveckling. Med nuvarande omsättnings- och lönsamhetstillväxt har de även råd att sjösätta nya digitalinitiativ. Nettoomsättningen senaste kvartalet uppgick till 436 Mkr (upp från 276 Mkr samma kvartal året innan) med positivt rörelseresultat. Deras Bambuser-installation är över 13 månader gammal. Idag används den inte lika frekvent som när tekniken var färsk. Det gör däremot ett nytt AI-verktyg kallat ”Lyko Testa Live” som aktiverats för flera hundra produkter.

Den bygger på en tjänst kallad ModiFace, som Lykos viktiga leverantör L’Oréal utvecklat under året. Ett artificiellt stöd för att låta sminkkunder applicera olika produkter på sig själva via datorn eller mobilens kamera. Inför köp, om konsumenten vill se hur mascaran ter sig ”i verkligheten”. En teknik som med dagens djupkamerastöd i mobiltelefonen och allmänt goda processorkapacitet gör sig riktigt bra.

Intressant är att L’Oréal jobbat med AI- och ansiktsigenkänningsteamet på Facebook för att skapa tjänsten. Först för Facebook egna app under åren 2018-2019 och därefter vidare med ModiFace-stöd på Amazon.com sedan sommaren 2019. Amazon själva tror sedan flera år tillbaka stenhårt på AR-stöd för att sälja ”fashion” och har en mängd egna projekt på gång som t ex kameran Echo Look. Som för ett kort tag sedan däremot lades ned för att prioritera annat AR-stöd.

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.