Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Ekdal: ”TV4:s bisarra julklapp till Kalla Fakta”

Publicerad: 20 December 2012, 14:29

Lennart Ekdal

Foto: Linus Hallsénius/TV4

Kalla faktas programledare Lennart Ekdal har varit med sedan starten på TV4. I en debattartikel på Resumé bemöter han planerna på att flytta programmet från onsdag till söndag.


Ämnen i artikeln:

Kalla FaktaTV4Lennart Ekdal

Höstens åtta Kalla Fakta-program har fått ett närmast osannolikt genomslag, både på nyhets- och debattplats. Säsongen började med skandalen på Parken Zoo i Eskilstuna där svallvågorna fortsätter rulla med fortsatt kritik mot djurhanteringen.

Och vi slutade med vår omfattande granskning av klädjätten H&M och dess huvudägare Stefan Persson. Många har reagerat starkt på Kalla Faktas avslöjanden om arbetsförhållanden och svältlöner för 10 000-tals H&M-sömmerskor i Kambodja och Bangladesh. Och pressen är nu hård på H&M och ägarfamiljen att gå från vackra ord till handling.

Kalla fakta hade under höstsäsongen oktober till december ett snitt på 646 500 tittare per program. Det mest sedda programmet var granskningen av Parken Zoo som sågs av 911 000 tittare. Uppdrag granskning hade ett snitt på 642 500 tittare under samma period. Det mest sedda programmet av SVT-konkurrenten var porträttet av justitierådet Göran Lambertz som nådde 730 000 tittare.

När det gäller andelen av tittarna i åldrarna 12-59 år, det som säljer reklamen, var Kalla fakta överlägset Uppdrag Granskning.
Kalla fakta landade på en snittandel om 18,25%, Uppdrag granskning 11,24%. Dundersuccé med andra ord.

Den naturliga och självklara fortsatta strategin borde vara att vässa klorna ytterligare inför våren med en längre säsong och en hel timme av granskning och debatt  i en och samma kanal.

Att rida på det stora samhällsintresset bland tittarna, möta det växande intresset för dokumentärer (T om TV3 har haft en dokumentärtimme i höst..) osv.

Men istället för smällande champagnekorkar och en offensivlusta utan dess like planerar nu TV4 för det rakt motsatta.

Kalla Fakta ska i vår förpassas till 19.30 söndagar, en tablåplats där sporten inte lyckats. Vår journalistiska ambition att göra en hel samhällstimme med reportage och debatt finns inte på kartan - "Det skulle aldrig gå.."

Flytten slår dessutom sönder en mycket lyckad helhetsstrategi med Kalla fakta-uppföljningar på nyhetsplats, TV4 News och Nyhetsmorgon.

Ett bärande argument för att flytta Kalla fakta från en primetid i veckan har varit att man inte kan hitta någon halvtimme att lägga ihop med Kalla fakta. Ja, ni läser faktiskt rätt. Skandinaviens största tv-kanal hittar inte ett enda halvtimmesprogram som skulle duga! Något förslag någon?

Den här ickepublicistiska linjen skulle möjligen vara något enklare att förstå sig på om fyrans tablå rymde idel tittarsuccéer. Så är långtifrån fallet. Kanalen har vid sidan av givna storsäljare som Solsidan, Så mycket bättre och Bonde söker fru haft påfallande svårt att få till det på primetime. Serier som Boråspensionärerna och nu senast SOS Uppdraget har levererat långt under det förväntade. Exemplen är många.

Det avsevärt högre tålamodet med kommersiella lågpresterare förbryllar onekligen. Höstens torsdagar har t ex 21.00 – 22.00 försökt locka tittarna med två program som heter New Girl respektive Två Panka Tjejer. Dussinproduktioner som billiga kommersiella tv-kanaler gödslar med.

De 20 höstprogrammen hade ett snitt på strax över 200 000 tittare. Större kommersiellt fiasko än så går knappast att göra.

Vi kan spä på med långköraren House, som numera med yttersta svårighet kravlar över 300’ 21.00-22.00 på tisdagar. House tillåts tuffa på vecka efter vecka  (Hur många timmar House har fyran sänt de senaste åren..?)

Hur många tror att Kalla fakta fått fortsätta på prime efter 20 tittarsiffror som ovan? När samhällsmagasinet dippade rejält våren 2011 slängdes programmet panikartat ut efter tre söndagar för att placeras 18.00.

De personer som bestämmer vilka program TV 4 ska sända och när de ska sändas hyser en kompakt motvilja mot samhällsprogram  när flest personer tittar. Vad som helst är bättre - skräpsåpor, individer som inte kan köra bil eller t om desperat inkastade repriser på pågående succéer som Carina Berg eller Solsidan. Dessa personer med all tablåmakt deltar dessutom aldrig i någon som helst publicistisk diskussion. Motiverar aldrig sina beslut.

En rad maktlösa journalistiska chefer och ännu fler medarbetare har bara att gilla läget. Bonniers ytterst märkliga nykonstruktion "Nyhetsbolaget", där alla TV 4-journalister placerats, har spätt på detta ytterligare.  Den balans mellan bokstäver och siffror alla mediabolag mår bra av är helt satt ur spel.  Nu ska Nyhetsbolaget leverera det som beställaren, TV4, vill ha. I övrigt kan man hålla käften.

Våren 2013 rymmer 294 primetimmar mellan 20.00 och 22.00. Är det för mycket begärt att fyra (4) av dessa ska bestå av samhällsjournalistik? Samma personer som står bakom en lång rad kommersiella missbedömningar och misslyckanden tillåts nu rycka bort ett uppskattat, ompratat, varumärkesstärkande samhällsprogram, som dessutom levererat tittarsiffror över det förväntade. En i sanning fullständigt bisarr (icke) publicistisk beslutsgång.

TV4:s vd Casten Almqvist måste nu leva upp till sin publisherroll och förhindra ett publicistiskt haveri. Han bör stödjas aktivt av Bonniers i detta jobb. Vad vill ägarfamiljen med kanalen? Vill man uppfattas som en mediaägare med ambitioner och visioner eller räknar man bara pengar som vilket riskkapitalbolag som helst? TV4 tjänar 600-700 miljoner per år.

Den vinsten försvinner inte med några få samhällsprogram på bästa sändningstid. God lönsamhet utesluter inte kvalitet. Ägare, ledning och medarbetare kan tillsammans skapa den kvalitetskanal vi alla vill ha och känna stolthet över. Om bara viljan finns.

Lennart Ekdal, programledare för TV4:s Kalla Fakta

Ämnen i artikeln:

Kalla FaktaTV4Lennart Ekdal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.