Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Elbolagen har inte råd att stoppa huvudet i sanden

De höga elpriserna har knappast undgått någon. Det borde inte heller vara några nyheter för elbolagen. Men i stället duckar elbolagen kontakt med sina kunder, något som i längden kommer skada deras rykten. I sådana här situationer minns alla en fegis, skriver Fredrik Julihn.

Publicerad: 21 september 2022, 07:33

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

PrimeOpinionNyheter

Igår kunde man läsa om hur elbolagen försöker undkomma konsekvenserna av de höga elpriserna genom att på olika sätt ändra eller överlåta ingångna avtal. Inte nog med det, de försöker samtidigt undkomma frågor och kritik från sina kunder genom att stänga ned eller ignorera sina ordinarie kontaktvägar. 

Det är en naturlig reaktion att gömma sig eller att försöka fly undan när man ställs inför en svår situation. Det kan kännas skönt i stunden, lite som att det blir varmt när man kissar på sig, men med säkerhet kommer dessa tveksamma handlingar att straffa bolagen i förlängningen. Det är nämligen sällan krisen i sig som avgör den allmänna bilden, utan bilden av hur man agerar i samband med krisen som sätter betyget. 

En prishöjning kommer alltid att smaka surt för kunderna – men till och med den mest hårdnackade motståndaren förstår innerst inne att det ibland kan vara nödvändigt för bolag att justera priserna på sina produkter eller tjänster. Det betyder inte att det går att göra hur som helst eller att samtidigt underlåta sig att svara på frågor och kritik. Tvärtom – vid impopulära beslut är det viktigare än någonsin att kommunicera mer än vanligt och förklara tydligt och begripligt varför man fattat beslutet och på vilket sätt det påverkar kunderna, både positivt och negativt.

Få prishöjningar har blivit så omskrivna som den för elpriset. Det kanske inte heller är så konstigt när vi har vant oss vid låga elpriser under en längre tid och hela situationen hamnar i en politisk stridslinje som ingen sida är sen att utnyttja. Lägg på ett krig i Europa och Rysslands försök att utnyttja sin ställning genom att strypa gasen.

Om man för en stund bortser från det faktum att elbolagen bör ha en skyldighet att kommunicera med sina kunder om en så essentiell tjänst som elförsörjning, så är det också överraskande att elbolagen duckar för att svara på frågor kring en prishöjning med så uppenbara externa faktorer. Här har de en klar möjlighet att förklara för sina kunder varför beslutet ligger utanför deras kontroll, om det gör det, och på vilket sätt de jobbar för att minimera konsekvenserna för konsumenterna och för alla dem som riskerar att komma i kläm när marginalerna inte längre är på deras sida.

I en bransch som bygger stora delar av sitt existensberättigande på lågt pris, finns det inget utrymme för att gömma sig. För den som vill behålla kundernas förtroende i finns bara ett sätt: agera handlingskraftigt inför krisen och gör mer av allt du gör i vanliga fall. Därför är vikten av att kommunicera viktigare än någonsin: 

Berätta för kunderna vad du tänker om prishöjning, vad du känner inför den och vad du gör för att mildra dess effekter

Hjälp kunden på alla sätt du kan, bidra exempelvis med dina bästa råd för att spara el

Erbjud avbetalningsplaner för den med små marginaler och framför allt, välj inte den enkla vägen att börja stänga av elkunder som har svårt att betala – för det kostar bara på samhället och i förlängningen också på din affär 

Kom ihåg att det har funnits förberedelsetid. Alla borde ha sett detta komma – inte minst elbolagen. Från mitt perspektiv är det enkelt. Sluta ducka och börja kommunicera, för i just detta fall kommer alla att minnas en fegis.

Fredrik Julihn
krisrådgivare, Prime Weber Shandwick

LÄS OCKSÅ:

Rekordhöga priser – nycklarna till kommunikation under elkrisen

Vem bryr sig om elbolagens varumärken? 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

PrimeOpinionNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.