Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Emma Blom har fel om vad som kännetecknar effektiv marknadsföring”

Publicerad: 24 januari 2022, 15:06

Mona Cohen är vd på The High.

The Highs vd Mona Cohen håller inte med Social Industries vd Emma Blom om att företag ska sluta anställa sociala medier-ansvariga. I en replik förklarar hon varför.


Ämnen i artikeln:

Emma BlomMona Cohen

Jag förstår din frustration Emma Blom, men kan ändå inte riktigt hålla med.

LÄS MER: Emma Blom: ”Sluta anställ sociala medier-ansvariga”

Att företag anställer sociala medier-kompetens är helt rätt och gynnar oss alla. Jag har i mitt yrkesverksamma liv rekryterat åt företag inom vår bransch i snart 12 år. Våra kunder har varit allt från börsnoterade bolag till entusiastiska startups där delägarnas familjer får lida för att deras partners passion ska flyga och de ska kunna köpa sitt hus i Marbella. Jag har sett branschen växa, även er tillväxt, hurra för er!

Så när vi under 2021 hade uppdrag åt våra kunder där de helt plötsligt behövde en sociala medier-ansvarig eller content manager i stället för andra roller inom kommunikation så blev jag faktiskt överlycklig!

Jag kommer ihåg att redan år 2014 under min tid på ett annat rekryteringsbolag som jag jobbade på diskuterade vi dessa rollers framtid i deras årliga framtidsspaningar kring nya titlar. Sex år senare började detta ta fart. De har äntligen fattat det, sagt och gjort, nu sitter någon framåtlutad vd och letar efter en #ungochhungrig som kan leka med varumärket på TikTok och Instagram, hurra! Tror att de flesta uppskattar detta nya (lekfulla) paradigm.

Så vi startade en byrå, ett partnerskap med våra kunder som behöver någon som guidar dem framåt, en mediapartner.

Vi jobbar inte med reklam längre, vi jobbar med media. Media är underhållning, underhållning är content, content är det du skapar, din man/fru skapar, dina barn skapar och en mediapartner skapar. Ta Tiktok, inte längre endast en plattform för din tonåring där hemma, utan för alla oss. För alla varumärken som vill få mer engagemang genom mer innehållsrikt content i stället för reklam. Ja, reklam går ju liksom inte hem längre men det verkar inte de flesta ha förstått än hur många artiklar man än läser på Resumé eller ser tillväxten öka på annat håll. Som bekant är företag väldigt långsamma att flytta in på plattformen, vi är vittnen till det här eftersom att vi arbetat med Tiktok en längre period.

Företag slåss om människors uppmärksamhet och då gäller det också att veta, att verkligen ha förståelse för, var folk tillbringar sin tid. Det innebär att vi fördjupar oss i morgondagens digitala landskap, samlingsordet för detta landskap är ”The Metaverse” – en plats vi nu utforskar med några av våra kunder.

Till skillnad från dig så vill jag säga att kunder måste börja förstå vikten av att de MÅSTE anställa en social media / content manager. Under hela 2021 gjorde vi inte ett enda pr-inlägg, vi skapade inte en enda annons. I stället tog vi fram content åt våra kunder. De valde en byrå som precis startat under Covidåret, som backar upp inhouse, förstår de digitala plattformarna och inte pumpar ut reklam som deras reklambyråer brukar göra. Samtidigt kan sociala medier-kompetensen inhouse fördjupa sigi hur bolaget ska ta sig fram i landskapet och utbilda sina kolleger internt.

Och nej Emma Blom, du har fel igen, effektiv marknadsföring är just vad du beskriver att den inte är. Den är viral och organisk och där måste du ha spetskomptens för att förstå just det en social media-manager gör och behöver uppbackning på. Om vi gör vårt jobb som byrå så kommer den nyrekryterade social media-managern inhouse lysa även hos vd och styrelse.

Mona Cohen, vd på The High

Ämnen i artikeln:

Emma BlomMona Cohen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.