Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”En av tre” – kreativ kvotering för fler kvinnliga regissörer

Publicerad: 15 Oktober 2014, 14:47

Johan Holmer, generalsekreterare Film&TV-Producenterna och Jessica Bjurström, vd Komm.

Land: Sverige. År: 2014. Andel reklamfilmsregissörer som är kvinnor: ca 10 procent. Det är för dåligt – nu lanseras initiativet ”En av tre”, skriver Johan Holmer, generalsekreterare Film&TV-Producenterna och Jessica Bjurström, vd på Komm.


Ämnen i artikeln:

Film&TV-producenternaKOMMJessica Bjurström

2009 gjorde Film&TV-Producenterna en kartläggning av kvinnliga reklamfilmsregissörer. Resultatet var beklämmande. Av totalt 130 regissörer verksamma inom reklamfilm var endast sex kvinnor.

Insatser har gjorts för att lyfta frågan och vända utvecklingen. Men efter fem år kan konstateras att utvecklingen går för långsamt. När en av reklambranschens absolut viktigaste roller ska besättas, missar branschen fortfarande nära 50 procent av talangen.

Det är ett branschproblem. Men det är också ett samhällsproblem när en viktig del av kommunikationen och förmedlingen av vår samtid blir ensidig. Som bransch kan vi inte heller acceptera strukturer som innebär att människors möjligheter begränsas på grund av kön.

I många år har diskussioner förts om orsak och verkan. Men oavsett hur obalansen förklaras kvarstår faktum att det kommer in för få nya namn.

Samtidigt har viljan i branschen att agera aldrig varit större än idag. Det är tid för förändring. Fler kvinnliga regissörer behöver komma in och ta jobb och synas. Men för att kunna göra det krävs att man med i uttagsprocessen.

Därför lanseras idag ett nytt initiativ som i branschen går under arbetsnamnet "En av tre". Förslaget är enkelt. I varje pitch mellan reklambyrå och produktionsbolag ska minst ett av tre presenterade treatment vara från kvinnlig regissör. Minst en av tre regissörer i en pitch ska vara kvinna. Detta införs i Film&TV-Producenternas och Komms pitchrekommendationer. Därmed sätts en ny standard.

Förändring är möjlig i varje val som vi gör i våra jobb. Gemensamt har vi kunskapen och, med våra kunders goda minne, makten att förändra.

En av tre.

Johan Holmer
Generalsekreterare Film&TV-Producenterna

Jessica Bjurström
VD Komm


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.