Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"En bra idé kan ha flera liv"

Publicerad: 3 September 2019, 14:04

Fredrik Jerlov.

Tvisten mellan Nord DDB och Forsman & Bodenfors sätter fokus på branschens fåfänga. Kanske är det dags att anamma en inställning om att starka idéer kan köpas, säljas och återanvändas? Det skriver Fredrik Jerlov, konsult på Rud Pedersen och tidigare vd för reklambyrån Jerlov.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Vi kan sno varandras personal. Bjuda under existensminimum i offentliga upphandlingar. Vifta ohejdat med Platinakortet när konkurrentbyråns marknadschef dyker upp i baren. Det är branschen. Det är så vi gör. Ingen blir upprörd. Men stjäl en idé...

Har F&B stulit E.V.A från Nord DDB? Kanske inte. Är frågan intressant? Tveklöst. Men inte i första hand för att en eventuell idéstöld (alt plagiat) skulle medföra någon ekonomisk skada för någon av de inblandade kunderna. Det vore, tyvärr, att ge reklam alltför stor betydelse.

LÄS MER: Nord DDB misstänker: Volkswagen-idé bakom F&B:s Cannes-vinnare

Frågan är intressant för att den sätter fokus på vår fåfänga.

LÄS MER: Forsman & Bodenfors: "Helt ogrundade anklagelser"

Vore det ren affärsnytta som drev oss framåt skulle vår attityd till idéer se annorlunda ut. Inte så att vi skulle stjäla, ohämmat. Nej, om inte annat så är det ju olagligt. Men om affärsnytta är målet och starka idéer är medlet finnes det många vägar att gå som vi aldrig sätter foten på. Se nedan exempel på repliker som aldrig någonsin uttalats i den svenska byråvärlden:

- Ni körde en kul kampanj i Långtbortistan 2004. Får vi köpa idén?
- Den här idén ratade en annan kund för ett år sedan. Vill ni ha den istället?
- Vi har haft den här idén liggande ett tag utan att hitta någon som den
passar för. Intresserade?

Nej. Det liksom skär sig i tangentbordet. Så gör vi inte. Våra idéer är som heliga sakrament som ständigt ska pånyttfödas i originalutförande, i alla fall i utanförperspektivet. (Inne på byrån kan stundom råda en mer industriell och pragmatisk attityd. ) (Vilket inte erkännes ens med pekfingret i den där pappersskäraren som fanns i alla ateljéer med självaktning på den analoga
tiden.)

Normen och kulturen är att vi inte snor idéer. Det är bra, trots allt är det sökandet efter det otänkta som driver oss framåt.

Samtidigt, nu i den stora branschglidningens era, är det kanske på tiden att vi tar itu med en del av de fånigheter som gör att vi tappar respekt hos "rationellt" tänkande marknadschefer. Om starka idéer har ett värde (och det har de) så borde de kunna både köpas och säljas och återanvändas, givet transparens och att upphovsmännen får rättvis ersättning. En bra idé blir inte mindre verkansfull för att den är använd någon annanstans, någon annan gång.

Och snälla. Välj att förstå. Jag menar inte att Adidas ska skriva "Just do it" under sin logo.

Fredrik Jerlov, rådgivare på Rud Pedersen Group och tidigare vd på reklambyrån Jerlov


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.