Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

En hel bransch som dagligen jobbar med tid, struntar plötsligt helt i tiden….

Resumés granskning av Orvesto är intressant, men ännu intressantare är branschens reaktion, skriver Novus marknadschef Jan Berkö.

Publicerad: 5 april 2022, 09:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterOrvestoNovusRedaktionens val

Jag läste med stort intresse Resumés granskning av Orvesto och den gigantiska enkäten som tar 2,5 timmar eller mer att fylla i. Jag jobbade inom mediebranschen mellan 1999-2016, först inom morgonpress på det som idag heter Mediekompaniet, sedan som försäljningschef på Resumé under nästan tio år. 

Jag har alltså själv suttit i båten som med stadig blick pekat på den senaste Orvesto-siffran när vi pratade om våra mediers räckvidd och demografin på våra läsare. Visst såg jag någon gång enkäten och reflekterade redan då över att den var väldigt omfångsrik, i dag är den ännu större då fler medier har kommit till i undersökningen. Samtidigt har människors ”attention span” blivit avsevärt kortare under de senaste åren.

LÄS MER

”Nu slår autopiloten på” – Resumé testade Orvesto Konsuments 2 783 frågor långa enkät
Branschens kritik mot mardrömsenkäten: ”Man vill få slut på eländet”
Sifo: ”Finns kontroller för att det ska vara riktiga och användbara svar”

Redan då kunde jag undra över tillförlitligheten i underlaget, men det var ju den valutan som gällde och som fortfarande gäller. Men att 2022 använda denna metod, med en så stor och bred enkät känns minst sagt otidsenligt. En hel industri (kommunikationsbranschen) som varje dag anpassar sin kommunikation utifrån samtiden, struntar fullständigt i det när det kommer till input. Men använder en metod som ber respondenterna om 2,5 timme eller mer, för att lägga upp strategin för kampanjer som ska engagera på några få sekunder. 

En planner på en byrå vet precis på hur kort tid man har på sig att tränga igenom bruset och nå fram med sitt budskap. Samma planner bortser alltså helt från detta när det kommer till den input man använder för att planera kampanjen, Orvesto används i stort sett i varje kampanjplanering i Sverige idag. 

När jag läser citaten från branschen i Resumés artiklar så är det många som reagerar kraftigt, men ofta lägger man till ett ”men, det finns ju inget bättre idag så det är ju ändå bättre än att gissa”. Det är för mig obegripligt att professionella kommunikatörer väjer helt från bristerna i metoden för att få fram underlaget för att planera sin kommunikation. Den enda förklaring jag kan komma på är att om man skulle underkänna Orvesto, samtidigt skulle underkänna sina egna slutsatser och rekommendationer som man ju grundat på detta underlag genom åren. ”Vi har gjort fel så länge så vi kan ju inte plötsligt säga att vi gjort fel”. 

Alla som jobbar med undersökningar vet att kvalitén i svaren sjunker redan efter 7-8 minuter långa formulär. Att betala de mångmiljonbelopp man gör för Orvesto som tar flera timmar att svara på, är för mig en gåta. 

Det måste gå att göra på ett bättre sätt år 2022. 

Jan Berkö

marknadschef, Novus Group

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.