Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

En känga till dåliga chefer

Publicerad: 13 November 2020, 09:06

”Ingenting slår känslan att veta att människor hade roligt och mådde bra när de hade dig som chef. Särskilt som du vet att det var just detta som gjorde att du alltid levererade bra resultat”, skriver Resumés bloggare Daniel Collin i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

ChefDaniel Collin

Charles Courtier var global vd för mediebyrån MEC i 14 år.

Han hade Sir Martin Sorrells förtroende och var, under sina år inom WPP, en av koncernens mest framgångsrika och inflytelserika chefer – med bland annat utnämningen som ”Årets globala mediebyrå” två år i rad.

Idag är Charles fortsatt framgångsrik och ägnar sig framför allt åt investeringar och olika styrelseuppdrag.

Den objektiva bilden av en framgångsrik ledare bygger på vilket resultat denne skapar.

Vilket i nio fall av tio associeras med ekonomiskt resultat.

Så såg inte Charles på sin framgång på MEC.

Självklart var han glad och stolt över de ekonomiska resultaten, men den delen av framgången han värderade högst var de människor som skapade resultatet.

Charles behövde bara prata med en medarbetare en gång för att knyta kontakt.

Nästa gång de träffades var hans första fråga hur medarbetaren hade det, hur hans eller hennes partner och barn mådde.

Inte hur det gick resultatmässigt på jobbet, för det visste han ju redan genom alla de rapporter som systemet krävde.

Han var genuint intresserad av att veta hur hans medarbetare mådde.

MEC fanns i 84 länder och hade följaktligen över 100 vd:ar (utöver lands-vd:ar fanns det bland annat ett antal regionala vd:ar).

Dessa vd:ar samlades tillsammans med de högsta strategiska cheferna minst vartannat år under tre dagar för att ”konferera”.

Det vill säga förankra mål, ambitioner, arbetssätt och värderingar vilka sedan implementerades i varje land och team.

Och även om dessa träffar samlade 250 personer kände sig alla viktiga i uppdraget att nå de övergripande målen.

Att Charles var en karismatisk ledare som kunde inspirera alla hade naturligtvis en roll i MEC:s framgång.

Att han kunde allas namn och var genuint intresserad av var och en var helt avgörande.

Charles visste att ledarskap bygger på två fundament: resultat och människor.

Han visste att kultur är viktigare än strategi och att kultur skapas av beteenden.

Som skapas av människor.

Han visste att genom att alltid sätta människor främst kunde han skapa en kultur som gav resultat.

Förutom att år efter år nå de tufft uppsatta ekonomiska målen skapade Charles ett klimat som gjorde att medarbetarna såg MEC som sin familj.

Som om inte det vore tillräckligt utsågs MEC till ”Media Agency Network of the year” två år i rad.

För mig är det uppenbart att ett bra ledarskap är så mycket viktigare och större än en verksamhets ekonomiska resultat.

Käre chef – varför är du chef egentligen?

Om det är för att ha makt ska du veta att ingen skulle bry sig om dig utan din titel.

Om du tror att andra lyssnar på dig för att du är chef ska du veta att de pratar om dig desto mer.

Om du tänker att mer pengar gör dig lycklig – tänk om.

Ingenting slår känslan att veta att människor hade roligt och mådde bra när de hade dig som chef.

Särskilt som du vet att det var just detta som gjorde att du alltid levererade bra resultat.

Jag vet, för det har Charles berättat.

Läs Daniel Collins blogg HÄR

Daniel Collin

Ämnen i artikeln:

ChefDaniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.