Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Opinion
Publicerad: 25 augusti 2020, 09:10
Johanna Lindskog Lindell tipsar om tio förhållningsregler när krismolnen tornar upp sig.
Många företag har kriskommunikationsplaner eller PR-byråer som de kan vända sig till när det oväntade händer. Men vad kan din organisation göra om den inte har en byrå eller en plan? Följ denna 10-stegsprocess, och när krisen är över har du tränats ordentligt och kommer därför kunna skapa en superb plan.
1. Analysera problemets potentiella påverkan på din organisation
Vilken inverkan kan krisen ha på din organisations verksamhet, varumärke och rykte?
Vem inom din organisation behöver vara vid bordet när krisen utvecklas och ansvar fördelas?
2. Kommentar
Behöver din röst höras omedelbart?
Kan du använda sociala medier som indikerar att din organisation är medveten om och svarar på krisen?
3. Pausa inlägg på sociala medier
Har du planerade inlägg? Pausa de som kan verka döva och okänsliga.
4. Samla fakta och underlag
Vilken information behöver du för att skapa uttalanden och utveckla en kommunikationsstrategi?
Vem behöver involveras i beslutsfattandet?
Vem bekräftar att informationen du har är korrekt?
5. Identifiera viktiga intressenter
Vem är din målgrupp?
Vad vill de veta?
Vad vill du att de ska veta?
6. Skapa huvudbudskap
Tar din kommunikation upp det som dina intressenter vill veta?
Kommunicerar du tydligt din organisations budskap?
Är din ton lämplig för incidenten?
Är dina meddelanden enkla och direkta?
7. Internkommunikation
Vilka är dina interna målgrupper?
Vad vill och vad behöver de anställda höra från ledarskapet?
Hur kommer du att kommunicera med dina interna målgrupper?
8. Identifiera kanaler
Vilka sociala mediekanaler kommer att vara mest effektiva?
Vilken hashtagg använder du?
Måste din hemsida ändras för att återspegla allvarligheten i händelsen?
Behöver du ett pressmeddelande?
9. Övervakning av media
Har du någon som övervakar dina sociala konton?
Har du ett system för omvärldsbevakning?
Vilka hashtags ska du följa?
Hur kommer du att svara på frågor och felaktig information?
10. Uppdatera kommunikationen efter behov, allteftersom krisen utvecklar sig.