Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

En lathund för krishantering

Publicerad: 25 Augusti 2020, 09:10

Johanna Lindskog Lindell tipsar om tio förhållningsregler när krismolnen tornar upp sig.


Många företag har kriskommunikationsplaner eller PR-byråer som de kan vända sig till när det oväntade händer. Men vad kan din organisation göra om den inte har en byrå eller en plan? Följ denna 10-stegsprocess, och när krisen är över har du tränats ordentligt och kommer därför kunna skapa en superb plan.

1. Analysera problemets potentiella påverkan på din organisation

Vilken inverkan kan krisen ha på din organisations verksamhet, varumärke och rykte?

Vem inom din organisation behöver vara vid bordet när krisen utvecklas och ansvar fördelas?

2. Kommentar

Behöver din röst höras omedelbart?

Kan du använda sociala medier som indikerar att din organisation är medveten om och svarar på krisen?

3. Pausa inlägg på sociala medier

Har du planerade inlägg? Pausa de som kan verka döva och okänsliga.

4. Samla fakta och underlag

Vilken information behöver du för att skapa uttalanden och utveckla en kommunikationsstrategi?

Vem behöver involveras i beslutsfattandet?

Vem bekräftar att informationen du har är korrekt?

5. Identifiera viktiga intressenter

Vem är din målgrupp?

Vad vill de veta?

Vad vill du att de ska veta?

6. Skapa huvudbudskap

Tar din kommunikation upp det som dina intressenter vill veta?

Kommunicerar du tydligt din organisations budskap?

Är din ton lämplig för incidenten?

Är dina meddelanden enkla och direkta?

7. Internkommunikation

Vilka är dina interna målgrupper?

Vad vill och vad behöver de anställda höra från ledarskapet?

Hur kommer du att kommunicera med dina interna målgrupper?

8. Identifiera kanaler

Vilka sociala mediekanaler kommer att vara mest effektiva?

Vilken hashtagg använder du?

Måste din hemsida ändras för att återspegla allvarligheten i händelsen?

Behöver du ett pressmeddelande?

9. Övervakning av media

Har du någon som övervakar dina sociala konton?

Har du ett system för omvärldsbevakning?

Vilka hashtags ska du följa?

Hur kommer du att svara på frågor och felaktig information?

10. Uppdatera kommunikationen efter behov, allteftersom krisen utvecklar sig.

Här hittar du den ursprungliga artikeln. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.