Opinion
En liten text om mod
Publicerad: 24 mars 2023, 11:00
I 20 år hade Abby World-grundaren Andreas Morne svårt att inte förknippa Guldägget med fjams, inbördes beundran och pseudokampanjer,. När han tittade på listan över årets nomineringar insåg han att tävlingen handlar om mod.
En gång, i en annan tid, i ett annat liv hamnade jag i en diskussion om Guldäggets existensberättigande. Kostymklädd och bepansrad med hårda rationella argument om både effekt och effektivitet, tyckte jag att Guldägget var en rätt fjantig tävling (det kan också ha något att göra med att jag det året inte vann vare sig silver- eller guldägg i kategorin mediekreativitet).
Nåväl, min antagonist i den här bataljen var en något mer erfaren och senior reklamare. Jag gick på hårt med argument som:
”Men kom igen, belöna en kreativ liten skitidé som inte har visat på något som helst affärsvärde”
eller:
”Jo, jo men hur svårt är det att hitta på en idé för en liten butik som kränger högtalare”.
Och en slutplädering som gick något i stil med: ”Kreativitet är ju inte ett mål i sig det är bara ett medel för att nå något annat. Och Guldägget är ju bara en klubb för inbördes beundran som inte har något med riktiga affärer att göra”
Så här i eftertankens kranka blekhet var jag nog mest avundsjuk på alla vinnarna som fick ryggdunkar och hyllades. Som sig bör. Jag var då, och är fortfarande, en rätt dålig förlorare.
Hur som helst, tillbaka till Guldäggsbattlen. Jag hade som Leif Silbersky skulle sagt, made my case och väntade på replik. Och den kom. Rak, tydlig och helt självklar.
”Jag hör vad du säger Andreas. Och du har kanske inte fel i sak. Men jag tror inte att det handlar om det där. Guldägget handlar om något helt annat. Det handlar om mod. Och mod går inte att boxa in i matriser eller diagram. Mod kan inte förklaras rationellt. I valet mellan mod och försiktighet väljs ju, tyvärr, ofta det senare. Och det bryter inga normer eller utvecklar oss. Men det gör modet. Och det är det Guldägget belönar. Därför har Guldägget ett existensberättigande”
Nu tänker ni säkert något i stil med ”Vilket bra argument. Vad klokt sagt. Precis så är det ju. Där och då omvändes säkert Andreas och förstod storheten i resonemanget”
Riktigt så var det inte tyvärr. Jag slog i stället dövörat till och hävdade att jag så klart hade rätt. Det där var ju inte ett riktigt argument. Mod, vad är det liksom? Bara sånt som man kan mäta kan man ju förstå (för att parafrasera Jocke Berg i Våga vara rädd).
I dag, drygt 20 år senare, är jag dock omvänd. Det tog ett tag. Det ska (mot)villigt erkännas. I en värld där effekt och effektivitetscertifieringar duggar lika tätt som räntehöjningar och KPI:er är våra nya husgudar, tror jag modet är viktigare än någonsin. Modet att lyckas. Modet att misslyckas. Modet att göra KAOZ bland konformitet. Och modet att vara tyst när alla skriker.
Därför blev jag extra glad när nomineringslistan för årets Guldäggsbidrag publicerades. För jag ser att det finns mod bland bidragen. Och jag tycker, efter några mindre modiga år, att branschen är på rätt väg. Och finns det mod så finns det ju hopp eller hur?
Även för små skitidéer.
Andreas Morne
Co-founder, Abby World