Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

En ”Paolo Roberto” som influencer kan störta ett välfungerande företag på några sekunder

Publicerad: 18 Maj 2020, 09:49

”Kontentan av influencersamarbeten som genväg till att bygga varumärken är att det kan bli extremt riskfyllt i jämförelse med att göra unik, differentierad kommunikation”, det skriver Johanna Bergbom byråchef, Outhouse Graviz & Kusinerna.


Ämnen i artikeln:

Paolo RobertoVarumärke

Vi har under lång tid levt med influencer marketing. En metod som visat sig ha enorm effekt om man nyttjar den på rätt sätt. En influencer bygger inte bara upp företagets varumärke utan även sitt eget. I varumärkesarbete pratar vi ofta med kunderna om att våga differentiera sig och våga sticka ut. Att bygga upp sitt eget varumärke är något som både ska och bör ta tid. Många har inte den tiden idag utan söker genvägar på olika sätt. Antingen med taktisk annonsering titt som tätt som mer handlar om att sälja produkter än om att bygga varumärke medan andra tar genvägen att ta rygg på en ”kändis”. Samma kändis kan sedan synas marknadsföra både vitaminer, fotbollar och bilar eftersom personen ofta inte har någon annan avsikt än att tjäna pengar på sin person. Med andra ord är influencer marketing ofta en snabb men farlig väg för att bygga sitt varumärke. 

Men i fallet Paolo Robeto så hade man lyckats bygga upp fler verksamheter kring en person. Man hade lyckats hålla ihop kommunikationen och varumärkena kring att det skulle handla om Italien och mat samt så klart Paolo Robertos person. Ett liknande gott exempel är Björn Borg vars varumärke enbart använts för underkläder och inte har sålts till diverse olika produkter.  Givet att Lena Arrelöv är vd i bolagen bakom Paolo Roberto så utgår jag från att det är hennes smarta hjärna som byggt upp alla dessa verksamheter och lyckats hålla ihop varumärkena på ett fantastiskt sätt och på så sätt skapa både matlagningsprodukter som saluförs i handeln och även sälja Paolo Robertos namn till en rad varumärken som nyttjade hans namn i sin kommunikation. Man har inte tagit genvägar och sålt ”Paolo” till företag eller varumärken som inte har något gemensamt med den strategi man har sett. Här har man arbetat långsiktigt och strategiskt med att bygga varumärkena kring Paolo Roberto och på ett smart sätt hållt ihop kärnvärdena i varumärket. Något som exempelvis Zlatan saknat i sina influencersamarbeten och vilket också ledde till att hans egen klädkollektion A-Z inte blev speciellt framgångsrik.

Men vad händer när den enda person som man har byggt upp sitt varumärke kring fallerar totalt? Att varumärket Paolo Roberto dör är en sak men när välfungerande företag störtar runt omkring så är det inte bara i Paolos namn utan det drabbar även de som byggt upp och skapat företagen. Från en dag till en annan så har en person förstört det som man under flera år byggt upp. Så kontentan av influencersamarbeten som en genväg till att bygga varumärken är att det kan bli extremt riskfyllt i jämförelse med att göra unik, differentierad kommunikation som berör och som sätter varumärket på kartan ändå. Visst tar det tid men precis som Binet & Field påvisat i ”The long and the short of it” så blir det billigare i längden. För varumärkesbyggande kommunikation ökar försäljningen på sikt. 

Kanske är slutsatsen att influencer marketing endast kan ses som säljdrivande taktisk kommunikation eftersom riktigt bra influencer marketing likt arbetet med Björn Borg och Paolo Roberto tenderar att bli riskabelt eftersom man aldrig fullt ut kan äga sitt varumärke. För är det en ”fysisk” person som är ditt varumärke så kan det förr eller senare krascha oavsett hur bra strategi du byggt upp. Bygger du däremot upp ditt varumärke långsiktigt på egen hand så tar det förvisso kanske mer tid men du äger alltid ditt varumärke och är inte personberoende den dagen personen bestämmer sig för att göra en brottslig handling. 

 


Johanna Bergbom

Byråchef, Outhouse Graviz & Kusinerna

Ämnen i artikeln:

Paolo RobertoVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.