Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

En svensk copywriters rapport från Los Angeles

Publicerad: 10 Juni 2020, 11:55

Felix Karlsson hade inte varit länge på BBH LA innan Los Angeles sattes i karantän. Nu ger han sina tankar om ett USA i brand och förändring.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBlack Lives MatterReklam

I torsdags frågade Resumé mig ifall jag kunde skriva en text om situationen i USA.

I dag sitter jag på ett flygplan på väg från USA. På väg från gator där slagorden ekar mellan igenspikade butikslokaler, tomma kontorslandskap och en poliskår i lågor. På väg från 40 miljoner arbetslösa amerikaner. På väg från en reklambransch som förutspås krympa med 15 procent.

Och visst känns det som ett bra tillfälle, att från min flygplansstol reflektera över vad jag upplevt under de senaste månaderna. Dock är folk så jävla glada i att prata om allt de tror men inte vet så jag ska försöka hålla denna text till saker jag vet.

Jag vet till exempel att amerikanska reklambyråer krisar. Budgetar kapas, medarbetare sparkas och arbetsbördan blir allt hårdare för de kvarvarande. Att många är trötta och behöver semester samtidigt som ingen vill ta sin semester när de ändå inte får lämna sina hem.

Jag vet att de stora tech-företagen, Twitter, Google och Facebook, var bland de första som skickade hem sina medarbetare när pandemin bröt ut och banade vägen för vad resten av Corporate America sedan gjorde. Jag vet att dessa företag nu sagt att de inte kommer att
gå tillbaka till sina kontor innan 2021, och långsamt börjar många av de stora reklambyråerna lämna samma besked.

Jag vet även att dessa tech-företag, som startade företagskulturen med maxade kontor som erbjuder gratis mat, nöje och träningsanläggningar, nu också har dödat den. Tjugotalets största flex kommer inte vara ett så fint kontor som möjligt, utan möjligheten att ha sitt kontor vart som helst, när som helst.

Jag vet att George Floyd, Breonna Taylor, Ahmaud Arbery blev mördade av en poliskår vars egna företrädare erkänner att de har ett utbrett problem med att disciplinera och sparka poliser som missbrukar sin makt och utövar övervåld.

Jag vet att min vän Toga Cox gjorde en otroligt gripande video som fick en av mina svenska reklamkompisar att börja reflektera över sitt vita privilegium.

Jag vet att företag som inte stoppat sina normala annonser under den här oerhört svåra tid har fått utstå massiv kritik. Jag vet att företag som försökt göra väl ofrivilligt riktat strålkastarljuset på allt de inte gjort väl och därav fått utstå massiv kritik. Jag vet att företag som utryckt sitt stöd för BLM, men sen inte har några svarta anställda fått utstå massiv kritik.

Jag vet att många amerikanska byråer gav sina medarbetare möjlighet att ta ledigt förra veckan som följd av den våg av frustration och sorg som framför allt många svarta amerikaner upplever just nu.

Jag vet att det skrevs en artikel om att guldägget är viktigare än någonsin men ingen om att det är viktigare än någonsin att stå upp för sina svarta medarbetare.

Jag vet också att de enda människor jag träffat under de tre senaste månaderna är mataffärskassörer och demonstranter så det ska bli otroligt att få träffa folk igen.

Ses på Wollmars!

Felix Karlsson,  senior copywriter, BBH LA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.