Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Eric Ericson: ”Jag hoppas att ingen fortsätter att köpa Billboats hållbarhetskvacksalveri”

Publicerad: 1 oktober 2021, 07:50

Foto: Claudio Bresciani/TT + faksimil från Resumé, Arbetet och Billboat

I en intervju med Resumé menar Daniel Redgert att en essä som publicerats i Arbetet felrepresenterar Billboat – det är juridiken som tvingar dem ha en dieselgenerator på båten. I en replik skriver Eric Ericson att det inte är förmågan att följa lagen som upprör - utan bristen på transparens.


Ämnen i artikeln:

BillboatDaniel RedgertEric Ericson

Nyligen skrev jag en essä i Arbetet om Daniel Redgerts reklambåt, svår att undgå på Stockholms vatten. Jag fokuserade på företaget Billboats relation till i första hand miljöfrågor och i andra hand sanningsbegreppet. I en artikel (Resumé, 28 september) hävdar delägaren Redgert att informationen i min text är felaktig. Spännande! Informationen kommer nämligen från Billboat själva. 

Redgert menar att det enligt lag krävs en dieselgenerator på detta slags fartyg. Det stämmer – och det är heller inte benägenhet att följa lagen som jag kritiserar. Max Bjurström, Billboats andra delägare, uppgav för mig att dieselgeneratorer regelbundet ”kickar igång” då LED-skärmarna drar alltför mycket energi. Min kritik handlar om att Billboats skärmar delvis är dieseldrivna men att detta överhuvudtaget inte kommuniceras. Istället framhävs företagets miljöengagemang på ett enligt mig förledande sätt. 

Min information om skräpinsamling kommer även den från Bjurström som uppgav att båten samlar in omkring 150 liter skräp på tre dagar. Återigen: den information som Redgert menar är felaktig kommer från Billboat själva (vilket lätt bevisas med skärmdumpar och inspelade intervjuer). 

På min fråga om varifrån Billboats elektricitet kommer svarade Bjurström att den kom från företagets båtplats på Djurgården. Det är alltför lätt att raljera över det korta svaret eftersom Billboat i sin kommunikation särskilt lyft fram sin påstått miljömedvetna eldrift. 

Läs mer om Billboat

Pr-profilens reklambåt har retat gallfeber på Stockholm: ”En enorm mängd folk har hört av sig” 

Politikerna vill agera mot Billboat: ”Stadens vattenrum skall vara en reklamfri zon” 

Opinion: Billboat är ett hån mot hela branschen 

Det finns mer att säga om Billboat, inte bara avseende elektricitet utan även om etik. I företagets säljpresentation kan potentiella kunder läsa att ”Billboat sveper 290 000 kvadratmeter vattenyta efter skräp varje tur” och att ”fångsten” återrapporteras till Håll Sverige Rent. Texten illustreras med inte bara symbolen för Håll Sverige Rent utan även symbolen för organisationens initiativ Kusträddarna. Det inger ju trovärdighet. Kanske har jag ändå missbedömt Billboat? Jag blir intresserad av samarbetet med Håll Sverige Rent, men på den ideella organisationens hemsida finns inga uppgifter om något samarbete med Billboat. Istället läser jag att förra året plockade 43 000 medlemmar i Kusträddarna skräp i Sverige för att sedan rapportera in skräpet till organisationen. 

Jag mejlar Håll Sverige Rent och ber dem berätta om deras eventuella kollaboration med Billboat. Svar: något sådant samarbete existerar inte. Håll Sverige Rent, som inte vill förekomma i reklambåtssammanhang, kontaktar omedelbart Billboat och ber dem sluta använda symbolerna. Håll Sverige Rent frågar för säkerhets skull Billboat om de kanske rapporterat in skräp under något annat namn och hur mycket skräp som i så fall rapporterats in. Frågorna besvaras inte. Även jag kontaktar Daniel Redgert med samma frågor, men svar uteblir. Varför? Om nu allt gått rätt till borde det ligga i Billboats intresse att svara, kanske till och med visa ett underlag.

I fråga om Håll Sverige Rent har Billboat ur ett juridiskt perspektiv ägnat sig åt varumärkesintrång. Ur ett etiskt perspektiv har de profiterat på en ideell organisation. Billboats kunder tror måhända att de bidrar till någon form av hållbarhetsarbete – istället för att som 43 000 kusträddare faktiskt försöka göra skillnad på riktigt. Jag hoppas att ingen fortsätter att köpa Billboats hållbarhetskvacksalveri.

 

Eric Ericson, författare och konstnär

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.