Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Ett högteknologiskt lapptäcke”

Publicerad: 7 oktober 2015, 09:29

Bobo Seifert spanar från World AdForum i New York.

Foto: Colourbox.

Drygt 40 byråvalskonsulter deltar i en veckas möten kring den framtida reklamen på AdForum World-wide Summit New York. Här kommer några insikter från de möten som hände under tisdagen, signerat Bobo Seifert.


Dagens mest intressanta möte var med "You & Mr Jones" som anser sig göra något som inget företag inom "ad biz" tidigare gjort. David Jones, tidigare Global CEO för Havas, och några av hans närmaste medarbetare förklarade hur man tänker investera i "state of the art communications" genom de 350 miljoner dollar man skrapat ihop via crowd sourcing.

Idag finns man i New York, Los Angeles, London, Sydney, Bangladore, Kapstaden, Shanghai, Sao Paolo och San Francisco. David är också den som grundat One Young World www.oneyoungworld.com och till den organisationen har han donerat 1 procent av aktiekapitalet in Y&MrJ. Det är ju inte alla byråer som har en välgörenhetsorganisation som aktieägare.

Deras bolag You & Mr. Jones anser sig vara världens första "brandtech-företag" och jobbar med ett upplägg som kanske många skulle kunna kalla för ett högteknologiskt lapptäcke av övergripande kommunikationstekniker. Huvudsakligen går det ut på att maximera nyttan av att skapa "content" tillsammans med distribution av det samma. Man har för närvarande ett företag –Mofilm – som står på flera olika ben som tillsammans svarar för ett mer effektivt sätt att distribuera idé och innehåll till mottagarna.

Ett "brandcentric-nätverk" av distributörer ingår och de ser till att märkets kvaliteter accentueras baserad på hur mottagarna upplever varumärkets verkliga och erkända fördelar. Och man är ute och ser sig om för att investera i den "nya" typen av kommunikatörer som enligt David Jones lika gärna kan komma från spelbranschen som högteknologiska IT-företag. Flera investeringar har redan gjorts och information om dessa kommer snart att offentliggöras.

Ett annat möte där det kändes som att något stort är på gång var med Publicis North America. Andrew Bruce och hans medarbetare har vänt upp och ned på alla stenarna och skapat något som kan liknas med en sammanslagning av Grow, Identity Works och Åkestam Holst. Fräscht nytänkande inom samtliga discipliner. Om de lyckas exportera det inom Publicis kan leda till en verkligt konkurrenskraftig byrå på flera platser än New York.

Bobo Seifert
Partner, Engage Marketing

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.