Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Yasmine Winberg: Ett kärleksbrev till dålig stämning

Dålig stämning utvecklar, utmanar och för branschen framåt. Det skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg i en ledare.

Publicerad: 13 september 2022, 09:26

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg.

Foto: Janne Naess.


Ämnen i artikeln:

ResuméYasmine WinbergRobert AschbergGustav MartnerGreenpeaceNyheter

”Bjäbba inte nu”, sa Robert Aschberg och i samma sekund började flödet på Twitter att koka. Misogynt tyckte vissa, eftersom föremålet för programledarens plötsliga irritation var Kristdemokraternas Ebba Busch. Men mest av allt var det obekvämt. ”Pinsamt”, tyckte andra, efter en sändning där somliga ansåg att programledaren var mer ute efter att bråka (primärt med högerblocket om man ska vara ärlig) än att leda en debatt.

Innan både valsedlar och semestrar blev Greenpeaces Gustav Martner ansiktet utåt för dålig stämning. Vid det här laget känner de flesta som läser den här texten redan till kuppen – den blev ju inte bara omskriven i Resumé utan också internationellt. Men alla har kanske inte sett själva aktionen. Det är en uppvisning i dålig stämning, på en plats där det enda man möjligtvis kan bli irriterad på är uteblivna vinster – sorger som snabbt dränks i mingel och alldeles för dyra glas med rosévin.

LÄS MER: Gustav Martner stormade scenen i Cannes: ”Jag känner mig lurad – skäms inte för att sno mikrofonen från makteliten”

Gustav Martner, som själv både har suttit i Cannesjuryn och tagit emot lejon, bestämde sig för att lämna tillbaka sin forna vinst i protest mot att festivalen belönar fossilreklam. Scenkuppen står i bjärt kontrast till prisutdelarens perfekta brittiska accent som till och med hade gjort John Cleese avundsjuk. Sammanbitet ansikte, men trevligt kroppsspråk. Det går faktiskt ganska många och långa sekunder innan prisutdelaren finner sig i stunden, förstår vad det är som sker, och sedan – fortfarande artigt – försöker tacka av Gustav Martner.

Den här texten publicerades först i Resumés magasin.

Den finns i nummer 07/2022, tillsammans med bland annat ett stort reportage om kreativa communities. Dessutom berättar Gustav Martner om planeringen och effekten av scenstormingen. Resumés magasin ingår i din prenumeration. 

När Gustav Martner vägrar gå ner från scenen, där han står med sitt plakat som lyder ”No awards on a dead planet”, hasplar prisutdelaren till sist ur sig: ”Du förstör för de andra vinnarna här i kväll. Du har gjort din poäng klar, vi har lyssnat på dig, tack så mycket.”

Artig ton. Alltid trevligt. Inte kan väl en prisceremoni för världens bästa reklam vara något annat?

Man behöver varken vara emot fossilreklam eller Cannes Lions för att tycka att själva händelsen är upplyftande. Precis som man inte behöver vara misogyn för att känna sig underhållen av dålig stämning i en debatt. Kanske för att det trots allt är ganska sällsynt numera. I en värld av fluffiga Instagramfilter finns det sällan plats för något annat än tomma och artiga fraser.

Dålig stämning gör också något mer än att underhålla – och det är därför det är så fantastiskt. Det utvecklar, för diskussionen framåt. Under det dygn som Robert Aschberg var Sveriges värsta fiende pratade alla om jämställdhet. Efter Gustav Martners scenkupp funderade åtminstone jag en hel del på vad konsumtion gör med vår planet (och om man verkar i den här branschen är det något man verkligen måste fundera på – även om man samtidigt kan uppskatta reklam).

Högkonjunkturer främjar inte dålig stämning. I tretton år har branschen varit på en fest med champagneflaskor som aldrig sinar. Nu finns det mycket som tyder på att det – i alla fall för en tid – kommer att vara slut på det. Och kanske är det då läge att verka för att även den dåliga stämningen stannar långt längre än till riksdagsvalet. Den kommer föra den här branschen framåt. Jag hejar på er.

*

🤩 Trots pandemi är det många byråer som har gjort starka bokslut. Imponerande!
🥳 Grattis alla 101 nominerade marknadschefer! Vi ses på Berns.
🤮 Drevet mot Sanna Marin är obegripligt. Låt en kvinna ha kul.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.