Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Ett nödrop från mötesbranschen

Publicerad: 27 Oktober 2020, 12:17

Med ett stort fokus på idrotts- och kulturvärlden tycks politikerna ha glömt bort det akuta läget i mötes- och evenemangsbranschen. Om Sverige vill ha kvar en livskraftig och för näringslivet viktig bransch krävs nya åtgärder omgående, det skriver flera företagsledare från området.


Det råder inga tvivel om att mötesbranschen är en viktig del av det svenska näringslivet. Bara ur ett B2B-perspektiv omsätter mötesindustrin i Sverige omkring 14 miljarder kronor varje år och inkluderar över 90 000 jobb. Trots det har varken politiker eller media uppmärksammat hur hårt drabbad mötesbranschen är till följd av covid-19. En hel bransch befinner sig nu i kris och med den långdragna pandemin verkar någon ljusning inte finnas i sikte. I väntan på en konstruktiv dialog om hur mötesbranschen kan öppna upp på ett säkert och ansvarsfullt sätt ser vi därför ingen annan lösning än att någon form av ekonomisk hjälp måste till.

Enligt en undersökning som genomfördes i juni av organisationen Sponsrings- och Eventsverige hade hälften av medlemsföretagen ett intäktstapp under mars-april på 70-100 procent och man beräknade att tappet under sommarmånaderna skulle bli 90-100 procent. Omställningsstödet som nu förlängs under maj, juni och juli är förvisso till god hjälp, men inte tillräckligt. Vår situation har inte förändrats sedan i våras och de lättnader som nu presenterats riktar sig återigen bara mot kultur och idrott. Mötesrestriktionerna ligger kvar och mötesbranschen är i princip belagd med näringsförbud. Branschen kommer fortsatt att lida av enorma omsättningstapp så länge mässor inte är tillåtna och evenemang enbart kan genomföras i mycket begränsad omfattning.

Det är viktigt att förstå att företag i branschen har en mycket begränsad förmåga att ställa om sin verksamhet. Verksamhet bygger på det personliga mötet, där det bakom varje möte, mässa eller evenemang ligger månader av planering, produktion och hantverk. Visst kommer framtiden innebära fler digitala möten, nya kundkrav och ändrade beteenden. Men, mötesbranschen är, och kommer fortsatt att vara, en av motorerna i svenskt näringsliv. Genom möten, mässor och evenemang skapar vi tillväxt och främjar svensk handel.

Vi har stor respekt och förståelse för att de rådande restriktionerna är till för att skydda oss alla och värna om människors liv och hälsa. Vi motsätter oss inte dessa. Det är dock ett faktum att om vår bransch skall överleva och vara redo att starta upp verksamheten när vi så småningom återgår till mer normala förhållanden, behövs riktade åtgärder från staten. Utan förlängda och förstärkta stödåtgärder mot de hårdast drabbade tappar vi företag och kompetens. Vill Sverige ha en mötesbransch kvar måste något ske nu. Situationen är ohållbar!

Stefan Dohrn, verkställande direktör, Dohrns Exhibitions & Events
Nils Englund, marknads- och försäljningschef, Expohouse Sweden
Hans Lian, marknads- och försäljningschef, Space Production
Mats Svensson, marknadschef, Sture Exhibitions & Events
Mats Pettersson, ägare, Octanorm Nordic
Hansi Sundström, verkställande direktör, Workman Event

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.