Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Facebook – ett svart hål för svenska partier

Publicerad: 29 Juni 2017, 14:11

Erik Carlsson.

Sverigedemokraterna sopar banan med de andra partierna på Facebook, skriver Erik Carlsson på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medierErik Carlsson

Om man har följt de amerikanska och franska valen är det svårt att ignorera Facebooks betydelse. Mark Zuckerbergs skapelse har blivit den viktigas­te politiska kanalen, både för att sprida sitt eget budskap och för att förstöra för sina motståndare. De politiska par­tierna i Sverige är alltjämt på en så låg nivå att de inte kan jämföras med sina internationella motsvarigheter.

Minst dåliga är Sverigedemokrater­na och det har varit tillräckligt för att sopa banan med sina konkurrenter. Den senaste månaden har partierna tillsammans skrapat ihop 308 493 interaktioner på sina Facebooksidor. Sverigedemokraterna står för 49 procent. Det senaste året har SD 38,6 procent av allt engagemang. Det gör dem större än Socialdemokraterna, Moderaterna, Centerpartiet och Libe­ralerna tillsammans.

Vad spelar då interaktioner för roll? Interaktioner är det som styr din räckvidd i nyhetsflödet. Sverigedemo­kraternas överlägsenhet gör att de var­ je vecka når från 300 000 till 1 500 000 er svenskar än övriga partier. Så har det varit i nästan två år nu och om de övriga partierna inte tar tag i sin kommunikation kommer det att fortsätta så fram till riksdagsvalet.

SD har förstått att väljarna finns på Facebook med 6 miljoner aktiva svenska användare. Övriga partier prioriterar fortfarande att livetwittra citat från SVT­-debatter.

Andel interaktioner på Facebook senaste året:
(Totalt: 3 297 705 interaktioner över nio partier)

SD 38,6 %
V 15,2 %
S 13,4 %
M 11,4 %
L 7,2 %
C 6,2 %
Fi 4,3 %
KD 2,2 %
MP 1,5 %

Källor: EzyInsights och Crowdtangle

Erik Carlsson
Sociala medier-chef, Aftonbladet

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.