Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Facebook kan inte stoppa fake news

Publicerad: 5 September 2017, 13:59

Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet.

Foto: Pressbild

Vill man sprida felaktig information eller politisk propaganda är Facebook fortfarande ett himmelrike, skriver Erik Carlsson.


Ämnen i artikeln:

FacebookFake newsMark ZuckerbergSchibstedErik Carlsson

"Idén att fejknyheter påverkade utgången i amerikanska valet är galen". Det sa Facebookgrundaren Mark Zuckerberg i november 2016. Det var ett märkligt citat då och i dag, nio månader senare, framstår det nästan som galet.

För aldrig har väl någon så bestämt ignorerat ett problem för att sedan spendera tiotals miljoner kronor och nio månader på att bekämpa det. Under den här perioden har Facebook anlitat faktagranskare, förbättrat rapporteringsmöjligheterna, börjat flagga artiklar som innehåller faktafel, algoritmstraffat sajter av låg kvalitet, utvecklat AI för att upptäcka clickbait samt lovat att anställa över 3 000 moderatorer.

Facebook har dessutom inlett ett ambitiöst journalistikprogram och annonserat i papperstidningar (!) om hur man upptäcker "fake news". Det senaste är att nätverket har stoppat möjligheten att redigera inlägg på Facebook. En sidadministratör kan numera inte ta en artikel och sedan ändra rubrik och bild när artikeln läggs upp på Facebook. Ett enormt ingrepp som i praktiken innebär att Facebook slår ner på Ica, Coop och Ikea för att kunna förhindra att en alt-högersajt som American Patriot skriver vilseledande rubriker på sin Facebooksida.

För mig är det en desperat handling som vittnar om att Facebook är mer intresserat av att reparera en pr-skada än att lösa de faktiska problemen. För att på riktigt kunna stoppa "fake news" – det vill säga de nätverk som av ideologiskt eller ekonomiskt syfte systematiskt sprider felaktig information – måste Facebook kartlägga vilka som sprider informationen. Och det är där skon klämmer. För det sista Facebook vill är att ta politisk ställning eller avgöra vem som är en publicist och vem som inte är det. Det är måhända en sympatisk hållning, men det gör också att verktygen för att stoppa "fake news" slår mot alla och därmed blir mer eller mindre uddlösa.

Vill man sprida felaktig information eller politisk propaganda är Facebook fortfarande ett himmelrike. Annonssystemet ligger öppet, nya konton och nätverk kan skapas eller köpas på nolltid – och räckvidden är enorm. Vi ser redan hur svenska aktörer har börjat köpa Facebookannonser, så kallade dark posts, för att sprida sitt innehåll till politiska motståndare. Det här kommer att eskalera inför valet 2018.

Vill Facebook sätta stopp för "fake news" går det inte att ta bort några få verktyg från alla aktörer. Det som krävs är att ta bort alla verktyg från några få aktörer. Det som krävs är att Facebook tar ställning.

Erik Carlsson
Sociala medier-chef, Aftonbladet

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.