Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Facebooks gigantiska dilemma

Publicerad: 19 September 2017, 12:41

Kraven höjs på att Facebook ska anställda folk för att städa upp tveksamt innehåll. Men det är omöjligt utan att riskera hela företagets affärsmodell, skriver Simon Strand.


Ämnen i artikeln:

FacebookSimon StrandGoogleApple

I förra veckan rapporterade den amerikanska journalistorganisationen ProPublica om sin granskning som visade att Facebook hjälpt till att skicka annonser riktade till judehatare. Facebooks målgruppsstyrda annonseringssystem möjliggör för annonsörer att själva, med stor frihet, administrera hur annonser riktas.

Facebook täppte – inte helt otippat – omgående till möjligheten att rikta annonser mot judehatare. Men uppdagandet blottlägger en mycket större fråga: hur kommer techjättarna i framtiden förhålla sig till ökade krav på mänsklig handpåläggning och kvalitetssäkring för att se till att deras produkter inte används på ett oetiskt sätt? Det är svårare för en algoritm att alla gånger detektera hur människor missbrukar systemet.

Att för Facebook och andra techföretag åtgärda den här typen av brister vore på ett sätt ganska enkelt. Ändå är de livrädda för att ta det steget, eftersom det skulle innebära en ökad grad av mänsklig administrering av plattformen, vilket möjligen vore att öppna Pandoras ask.

LÄS MER: Efter kritiken mot mätfel – nu ger Facebook svar till annonsörerna

Facebook vill vara ett teknikbolag som baseras på algoritmer, där produkten är så automatiserad som möjligt. Börjar man anställa folk som ska "serva" produkten gör man avsteg från idén om att vara ett teknikbolag, vilket har en massa oönskade implikationer; man drar på sig en helt annan kostnadsbas och tappar skalbarhet samtidigt som bolaget finansiellt kommer värderas till lägre multiplar (renodlade teknikbolag värderas avsevärt högre i förhållande till omsättning och vinst än personalintensiva tjänstebolag). Därför vill man bygga ett bolag som helhjärtat fokuserar på att utveckla produkten, inte på att underhålla den.

Börjar man göra avsteg från den idén, då öppnar man upp för tanken på att det sitter människor bakom Facebook. Och därmed öppnar man också upp för helt andra förväntansbilder på bolaget generellt. Om Facebook hade öppnat kundtjänst hade de potentiellt flerfaldigat sina utgifter på en gång.

Facebook har i dag endast 20 500 medarbetare globalt, med en omsättning kring 300 miljarder kronor. Sveriges största företag Volvo, också med runt 300 miljarder i omsättning, har närmare 100 000 medarbetare (och sannolikt betydligt fler konsulter och underleverantörer än vad Facebook har). Ett techbolag är med andra ord 5-10 gånger mindre personalintensivt än ett industribolag.

Samtidigt, om teknikjättarna misslyckas med att självreglera sig finns en allt påtagligare risk att stater kommer göra det åt dem. I The Guardian läste jag nyligen en opinionstext som föreslog att USA:s regering skulle nationalisera Google, Facebook och Amazon, eftersom de blivit för mäktiga, för institutionellt viktiga, och inte lyckats förvalta ansvaret det medför på ett tillräckligt bra sätt.

En radikal idé förvisso, men också en föraning om ett dilemma som bara kommer växa sig starkare. Att balansera mellan dessa två perspektiv – värnandet av tekniken som verksamhetens odelade kärna å ena sidan, trycket från stat och samhälle å den andra – är inte alldeles enkelt, och orsakar nog en hel del huvudvärk i Silicon Valley just nu. Förmodligen också under lång tid framöver.

Simon Strand
Pr-konsult och medgrundare av 500

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.