Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Facebooks Local Market – en rejäl tankeställare för Blocket”

Publicerad: 5 November 2015, 12:23

Facebook testar en ny köp- och säljfunktion.

Just nu testar Facebook en ny köp och sälj-tjänst för lokala marknader. Sajter som Blocket och Craigslist har all anledning att känna sig oroade. Men det är inte för sent att möta den nya konkurrensen, skriver Alessandro Amidani Svensson på Neo Technology.


Ämnen i artikeln:

FacebookBlocket

Sajten TechCrunch rapporterade i veckan om hur ett antal Facebook-användare börjat dela skärmdumpar av en köp- och säljtjänst på Facebook, kallad "Local Market". Det är ingen hemlighet att Facebook sedan länge sneglat på den lukrativa "köp- och säljmarknaden" men detta var det första tydliga exemplet på att man testar en tjänst som till utseendet snarare påminner mer om Craigslist och Blocket än en social media-plattform.

Denna affärsutveckling är heller på intet sätt ologisk. Användare har under flera års tid organiskt skapat lokala köp- och säljgrupper på Facebook. Facebook talar själva om 10-tals miljoner intressegrupper där digitala loppisar tillhör de mest populära kategorierna. Och nu verkar man därför ta steget att fullt ut bygga en struktur för detta.

Som alltid när Facebook, eller någon annan av internet-jättarna för den delen, introducerar nya features darrar marknaden. Och ofta på goda grunder dessutom. Man ska dock vara försiktig med att proklamera den ene eller den andres död – men däremot vore det nu livsfarligt för aktörer som Blocket och Craigslist att luta sig mot sin nuvarande position, och ha en övertro på kraften i sina varumärken som de självklara köp- och sälj-sajterna.

För gör man det har man inte förstått kraften i fenomenet "connected data" – den enskilt största förklaringen till varför både Google och Facebook tenderar att dominera det mesta som de ger sig in i. Facebook är nämligen uppbyggt kring en sk "Social Graph", som fokuserar på en enda sak – nämligen datapunkter och dessa datapunkters relation till varandra. That's it. I Facebooks fall översätts detta till "användare som känner användare, som delar saker med varandra".

Även om allt startade med delningar av status-uppdateringar och privata bilder, för att sedan fortsätta med delning av video-klipp och artikel-länkar – så är det i allt väsentligt ingen skillnad att till detta också addera varor och tjänster som byter ägare från den ena användaren till den andra. "Social Graph-strukturen" möjliggör därtill i princip obegränsad skalbarhet globalt, i kombination med förmågan att samtidigt verka hyper-lokalt. Och det är denna verklighet aktörer som Craigslist och Blocket har att förhålla sig till framöver.

Craigslist och Blockets svaghet är just den att man till skillnad från Facebook inte bygger sin marknadsplats på att koppla ihop en användare som säljer en vara med en användare som vill köpa den. Snarare fungerar Craigslist och Blocket mer som sökbara digitala anslagstavlor. Och med detta följer en i grunden analog logik utan möjlighet att på riktigt maximera hävstången online, vilket på sikt begränsar både produktutveckling och skalbarhet.

Innebär då Facebooks stundande intåg på köp- och säljmarknaden början på slutet för aktörer som Blocket och Craigslist? Jag tror dock inte det. Ett invant beteende tar tid att ändra, och inte alla kommer vara bekväma med att dela med sig av ytterligare information till Facebook, som redan brottas med användarnas skepsis kring digital integritet.

Det kommer därför finnas både tid och möjlighet att tackla denna utmaning – men då gäller det att snabbt börja förhålla sig till en renodlad online-logik, eftersom förmågan att koppla ihop användare och datapunkter kommer vara helt avgörande för vem som till slut kommer vinna eller försvinna.

Alessandro Amidani Svensson,
Solutions Marketing Manager på svenska Silicon Valley-bolaget Neo Technology


Ämnen i artikeln:

FacebookBlocket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.