Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Facebooks namnbyte skiftar fokus från det som vi egentligen borde prata om

Publicerad: 29 oktober 2021, 09:36

Amanda Ålenius är digitalstrateg på Narva.

Foto: Press.

En enda Facebook-annons mindre i ditt flöde ger ett intäktstapp på minst 150 miljoner kronor per år. Därför vill Facebook att vi ska prata om ett namnbyte i stället för om krisen som de läckta dokumenten orsakat. Det skriver digitalstrategen Amanda Ålenius.


Ämnen i artikeln:

FacebookMetaverseMetaAmanda Ålenius

I veckan meddelade Facebook att man byter namn. Ungefär som Snap Inc som ligger bakom Snapchat eller ByteDance som äger Tiktok vill man kunna fungera som ett bolag med flera produkter i portföljen, i stället för att bara ses på som en sociala medie-gigant. 

Och visst är tajmingen på detta väl lägligt nu när Facebook är under heavy fire. För snart en månad sedan läckte visselblåsaren och den före detta Facebook-anställde Frances Haugen tiotusentals dokument i vilka det går att läsa att Facebook själva bedrivit forskning som visar på att deras affärsverksamhet allvarligt skadar inte bara användarna utan även samhället i stort. Uppgifterna som läckt är av så pass allvarlig karaktär att Frances Haugen de senaste veckorna fått vittna såväl i amerikanska senaten som i det brittiska parlamentet.

Skulle man komma fram till att det behövs lagstiftas för att förhindra den typ av skadliga teknik som Facebook använder sig av för att tjäna pengar, skulle det innebära förluster av astronomiska proportioner för Facebook. Och skulle den här krisen på riktigt få fäste hos allmänheten och börja påverka användarbeteendet på plattformen skulle även det innebära enorma förluster. Om de svenska användare som är aktiva på plattformen dagligen skulle se EN enda annons mindre per dag skulle det innebära ett intäktstapp på minst 150 miljoner kronor per år. Översätt detta till befolkningsmängden i USA eller resten av världen för den delen, så rör dig sig snabbt om mångmiljardbelopp. 

Facebook befinner sig i en djup förtroendekris som de behöver ta sig ut och lanseringen av ett nytt namn kan och bör ses på som ett sätt att skifta såväl allmänhetens som de styrande politikernas och lagstiftarnas fokus. 

Och som ett led i detta pånyttföddes alltså Facebook under gårdagen under det nya namnet Meta. 

Varför Meta? Jo, för att det är en referens till det affärsområde som Facebook, (förlåt, Meta), storsatsar på – Metaverse. Metaverse är ett begrepp som, i runda slängar, betyder ”fiktiv verklighet”. Ytterligare förklaring saxad från Wikipedia: Metaverse är en spekulativ framtida iteration av Internet, som består av ihållande, delade virtuella 3D-utrymmen länkade till ett upplevt virtuellt universum. Metaversen i en bredare mening kan inte bara hänvisa till virtuella världar, utan Internet som helhet, inklusive hela spektrumet av förstärkt verklighet.

Tittar man på listan över bolag som Facebook köpt upp under åren blir det ganska tydligt att detta är något man planerat för under en längre tid och när Mark Zuckerberg i veckan pratade om det ”nya” begreppet Metaverse pratade han just om en ny typ av verklighet. En verklighet som utspelar sig virtuellt, snarare än fysiskt. 

Mot bakgrund av hur världen blivit tvungen att ställa om under Covid-19 är det kanske inte så långsökt att behovet av virtuella mötesplatser och rum kommer öka, även om det kan vara svårt att föreställa sig hur detta kommer ta fart. Ska vi alla springa runt med AR-hjälmar? Kommer vi träffa vänner, släkt och kollegor i hologramform? 

Enligt Mark Zuckerberg och Meta kommer det inte bara innebära större möjligheter att mötas, umgås och leva, det kommer också bli en helt ny typ av virtuell världsekonomi. Och visst låter detta kanske lite för futuristiskt för att kunna ta på så stort allvar, men faktum är ju att i realiteten existerar ju denna alternativa verklighet redan. 

Metaverset är ingen techig, odefinierbar framtidspryl. Det finns redan nu. Vi lever allt större delar av våra liv i virtuella utrymmen tillexempel sociala medier, spel, telefoner, på internet. Enligt den senaste upplagan av Svenskarna och Internet tillbringar 90 procent av svenska befolkningen tid på internet varje dag. 

Och det är viktigt att förstå att den verklighet som utspelar sig där, den är minst lika verklig som den som utspelar sig i fysiska rum. Något som kommer bli alltmer påtagligt när Facebook nu blir Meta och med enorma ekonomiska incitament börjar satsa på att skapa en omfattande virtuell världsekonomi, som de själva äger och därför också kontrollerar.

Just därför är det extra viktigt att vi inte låter oss distraheras från det som Facebook genom lanseringen av begreppet Metaverse och namnbytet till Meta inte vill att vi ska lägga fokus på. Nämligen att Facebook har kunnat skapa sig ett globalt monopol som är så omfattande att det är nästintill omöjligt för myndigheter och instanser utan digital kompetens att granska och lagstifta kring bolagets affär till förmån för medborgarna. Och på grund av det har Facebook kunnat utveckla en mycket vinstdrivande affärsmodell – som de är medvetna om allvarligt skadar samhället och oss som lever i det. 

Och i takt med att Meta äger och tjänar pengar på en allt större del av vår verklighet, i samma proportioner ökar ju också de skadliga effekter som deras affärsverksamhet har på oss människor och samhällssystemet. Något som i dagsläget helt och fullt finansieras av de annonsörer vars affärer till stor del är beroende av Facebook-annonsering.

En jäkla röra är vad det är. 

Och det är inte så att jag per se motsätter mig ett metavers eller en virtuell ekonomi. Det kommer vara intressant att se hur spelreglerna förändras och försöka greppa vad det innebär för kommunikationsbranschen. Men. Jag vill kunna känna mig säker på är att våra myndigheter och styrande organ nationellt och internationell är ekonomiskt och kompetensmässigt rustade att granska och lagstifta för att förhindra ett monopol som skadar.

På samma sätt som ett företag som släpper ut miljögifter hålls ansvariga för den skada de orsakar måste också Meta hållas ansvariga.

 

Amanda Ålenius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.