Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fel med alternativt Guldägg för landsortsbyråer

Publicerad: 27 april 2021, 08:39

Jakob Mjöbring jobbar på Punkt PR i Umeå och bloggar för Resumé.

”Jag har aktivt bytt postnummer 116 mot 903 för att höja min egen livskvalitet. Innebär det att jag också aktivt har bytt bort chansen att tävla i Guldägget? En vill inte gärna tro det”, skriver Resumés bloggare Jakob Mjöbring apropå aprilskämtet om den alternativa reklamtävlingen Kopparägget.


Ämnen i artikeln:

Punkt PRGuldägget

Läser Ronny Olovssons intressanta tankar om Kopparägget och förstår att jag helt har missat detta fina aprilskämt. Jag som ju alltid brukar dra en lans för oss utanför tullarna. Denna blogg är ett exempel och den andra är en kommunikations-podd just för oss i ”spenaten”. Men podden har just nu paus, vi kommer tillbaka, och dessutom har vår byrå genomgått en totalomgörning när vd och byråledare har gått till andra jobb. Så… jag har befunnit mig i en tornado av jobb och fattar att jag är minst trea på bollen. Men ändå.  Jag kan ju inte låta bli!

Ronny säger att kreativitet inte är kopplat till postnummer. Men de stora byråerna är ju faktiskt väldigt kopplade till postnummer. Ronny Olovsson arbetar i Luleå, jag i Umeå och Kopparäggets geniala uppfinnare Jonas Grenfeldt på Panang är kreativ i Falun. De största kunderna återfinns oftast inte på någon av de orterna. Även om de råkar producera utanför tullarna och alla deras kunder befinner sig utanför tullarna väljer de gärna De Stora Byråerna innanför tullarna ändå.

Men vänta nu…
Det kan vi förstås inte göra mycket åt. De stora byråerna lockar de stora kunderna och de stora talangerna. De stora byråerna har råd att lägga tre dagar på en film. De stora byråerna vinner allt. Men, vänta nu… Lyfter jag blicken från skrivbordet ser jag faktiskt ett antal guldstatyer och ännu fler nomineringsdiplom från flera europeiska tävlingar. Visst, där finns ofta många fler kategorier än i Guldägget och så vidare. Men trots alla invändningar är ju de största byråerna, både i Sverige och Europa, med och tävlar i samma tävlingar. Och ändå kan vi bevisligen vinna där ibland. Så… kanske, hemska tanke, sitter allt i våra egna byråväggar?

Ja, vi har säkert lagt tre dagar och kanske 30 000 SEK på våra senaste casefilmer, alltså sammanlagt för alla tre. Kolla gärna på De rätta färgerna –  Tillsammansdagen – Gröngul kompis – som vi har tävlat, nominerats och vunnit guld med i Europa. Inga storproduktioner direkt. Men nej, något Guldägg har vi aldrig ens funderat på och i Spinn tar vi oss sällan ens vidare.

Min poäng är, förutom att jag vill skryta förstås, att vi kanske inte ens försöker Ronny och Jonas? Vi kanske helt enkelt är så illa jante-smittade att vi inte ens inser att vi är smittade? Kan det vara så illa?

Varför tävlar vi inte på hemmaplan?
Eller, ännu värre tanke, kan det vara så att detta är exakt vad Guldägget vill? De avskräcker oss på något hemligt sätt utan att vi vet om det själva ens? Vi kan ju uppenbarligen tävla mot De Stora i Europa, men inte på hemmaplan. Varför? Jag vet faktiskt inte. Men ju mer jag funderar på det, desto mer tror jag kanske att den här diskussionen faktiskt behövs.

Fast ärligt vet jag knappt vem som ska föra diskussionen eller vad den ska leda till? Men att skapa en parallell verklighet med ett Kopparägg känns fel, förutom som genialiskt bränsle för en debatt förstås. Jag har ju aktivt bytt postnummer 116 mot 903 för att höja min egen livskvalitet. Innebär det att jag också aktivt har bytt bort chansen att tävla i Guldägget? En vill inte gärna tro det.

Läs Jakob Mjöbrings blogg HÄR

Jakob Mjöbring

digital strateg, Punkt PR

Ämnen i artikeln:

Punkt PRGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.