Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fem metoder att kommunicera i coronakrisen

Publicerad: 12 Maj 2020, 11:45

Louis Dubois

Foto: Andreas Palm

Krisen gör kommunikationen ännu viktigare, men den ska bejaka de speciella omständigheterna, skriver Louis Dubois, producent och partner på Ligistfilm.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Inkorgen flödar över av meddelanden från bolag som egentligen inte har något vettigt att säga, annat än att de håller öppet som vanligt. 

Men ingenting är som vanligt. 

Därför måste man se över sin kommunikation. Vi i branschen bör inspirera kunder och reklamköpare att på rätt sätt fortsätta kommunicera. 

Vi har identifierat fem metoder att kommunicera under en kris:

- Ändrade rutiner – Förändringar i kontaktvägar och tider är ytterst viktiga att meddela, kanske till och med avgörande. Däremot kan man med fördel avhålla sig från att fylla inkorgar med ”Öppet som vanligt”-mail.

- Relevant information knuten till praktiska råd och tips – Här byggs förtroende och relation med mottagaren. 

- Ärlig och uppriktiga frågor om hjälp – Om du har en stark relation med dina kunder kan detta fungera. Tänk exempelvis på de olika krogar som söker stöd av sina gäster samt andra typer av upprop.

- Lågmäld humor – Med rätt ton kan humor lysa upp i en mörk tid. Uppmuntrande tidsfördriv för karantänlivet kan fungera. Dock krävs lyhördhet och respekt för att viruset orsakar tragedier.

- Aktiva insatser som företaget/varumärket gör för att underlätta i krisen, exempelvis för drabbade kunder, andra företag eller sjukvården. Vad vi faktiskt gör och hur vi beter oss väger tyngst. Här kan filantropi och krisinsatser, såväl som nytänkande tekniska lösningar sorteras in. Att livesända istället för att hålla event och konferenser etc. 

Tänk på att:

Kommunikationen måste vara relevant. 

Företagets förhållningsätt till anställda och leverantörer är väl så viktigt som vad som sägs och görs. 

Företaget ska agera samlat gott i en tuff tid. Försök inte profitera på krisen genom krisrelaterad utbudsreklam. 

Tonen i kommunikation under kristider håller generellt en lågmäld informativ nivå.

Genom att navigera rätt och marknadsföra sig på ett konstruktivt vis finns goda förutsättningar att varumärken och företag kan komma ur krisen stärkta. Dessutom kan vi alla faktiskt hjälpa till på riktigt. 

Ett tydligt exempel på relevant krishjälp är Scania som permitterade tusentals anställda men snabbt ställde sitt logistikteam till förfogande för vården och produktion av skyddsutrustning. Överallt i medierna syntes Scania i den kontexten, medan Volvo fick kritik och stå till svars för sina planerade utdelningar. 

Ta till vara på de nytänkande och kreativa initiativ som faktiskt finns. Vi på Ligistfilm samarbetade med IT-specialisterna på Fredenheim och deltog i Hack the Crisis. Det resulterade i plattformen vårdavården.se – en mötesplats för företagare som vill hjälpa Sverige genom coronakrisen genom att donera sjukvårdsmaterial, inventarier och förnödenheter. Givarna matchas mot sjukhus, hemtjänster eller volontärer som är i behov av material. 

Till initiativ med lågmäld underhållning kan man sortera in de SlowTV-projekt som synts den senaste tiden, exempelvis Audis fyratimmars långkörningsfilm genom Australien och Delicatos samt ATGs SlowTV-sändingar.

Låtom oss arbeta för relevant och intressant kommunikation genom krisen såväl som in i en frisk framtid!

Louis Dubois, producent och partner på Ligistfilm

 

Källor:

https://www.vox.com/the-goods/2020/3/24/21192837/coronavirus-brand-emails 

https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/Brand-communications-in-time-of-crisis.html

https://shots.net/news/view/how-brands-are-navigating-coronavirus-crisis-communication 

https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/atg-hakar-pa-slow-tv-trenden/

https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/delicato-hoppar-pa-slow-tv-trenden-sander-delicatovandringen/

https://www.thedrum.com/news/2020/04/08/audi-launches-meditative-slow-tv-four-hour-film-social-media

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.