onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Fem modekampanjer – och källorna som inspirerat dem

Publicerad: 8 december 2022, 12:30

Gucci med inspiration av Kubrick.

Korsbefruktning och idéutbyte. Narvas art director Magnus Ek listar fem aktuella modekampanjer och källorna som inspirerat dem – från Stanley Kubrick till Girorgio de Chirico och Duane Michals.

Ämnen i artikeln:

ModeNyheterKreativitet

Det franska verbet inspirer motsvarar det svenska andas in. En påminnelse om att kreatörer ständigt behöver hämta inspiration från omgivande konst- och kulturyttringar för att kunna leva och frodas. Denna löpande korsbefruktning och idéutbyte mellan olika genrer handlar inte om att plagiera; utan att samla på sig – andas in – visuella intryck som sedan kan stöpas om eller kombineras på innovativa sätt för att bli unika och tjäna nya syften. Inte minst modebranschen är en kreativ cocktail av influenser från olika epokers visuella kultur. Låt oss titta närmare på fem aktuella modekampanjer och källorna som inspirerat dem:

01.Muñecos Pegados och Longchamp

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

För en tid sedan började olika klipp med en ny slags dans synas i diverse flöden. Något som först gav illusion av tre synkroniserade dansare visade sig vara två manshöga dockor som omgav en hårt jobbande gatuartist. Med andra ord – en slags rockande marionettmästare, som (enligt obekräftade källor) har rötter i latinamerikansk karnevalskultur under namnet muñecos pegados, dansande dockor.

Detta fenomen har uppenbart varit inspirationskälla för Studio Sander Plug i deras nya kampanj (se nedan) för modehuset Longchamp. I filmen, som marknadsför väskserien Le Pliage Re-Play, används samma teknik som ovan för ge liv åt figurer, här uppbyggda av papprullar. Ett bra exempel på hur en kulturell yttring kan adopteras och användas i ett nytt sammanhang. Att just papprullar får vara byggmaterial är dessutom relevant eftersom väskorna tillverkas av överbliven textil från slutet av tygrullar!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

02.Irving Penn och New Balance

Irving Penn: Salvador Dali (1947), Duchess of Windsor (1948).

Irving Penn: Ballet Theatre, New York (1947).

 

Irving Penn (1907–2009) var under sex decennier bland annat hyllad husfotograf i amerikanska Vogue. Han är känd för sina distinkta svartvita modebilder och porträtt. Penn lämnade ogärna sin New York-ateljé i vilken han utvecklade en osviklig känsla för ljussättning och komposition. I hans stora produktion återfinns både kommersiella uppdrag och personliga projekt. Moderna museet i Stockholm har, tack vare en donation av fotografen själv, drygt 100 Penn-verk i sin samling.

En aktuell kampanj för skoföretaget New Balance går definitivt i Irving Penns fotspår (se nedan). De grå tonerna, det mjuka ljuset och inte minst bakgrundens rumslighet är inget annat än en hyllning till den gamle mästaren. Här ingår till och med en pastisch på Penns klassiska grupporträtt på ett balettkompani från 1947. I kampanjen, som vill uppmärksamma företagets tradition av hantverkskunnande, medverkar en rad yrkesutövare (i mogen ålder) som frisör, bagare, skräddare med flera (se film). Noterbart är att New Balances produkter, som tidigare nedlåtande kallats ”pappaskor” på grund av sin foträta design, på senare tid uppnått kultstatus bland unga – ett bra exempel på subkulturen dadcore.

03.De Chirico och Fendi

Place d’Italie (1948)

Målningar signerade Girorgio de Chirico (1888–1978) präglas av drömlika, stliserade stadslandskap. Vi möts av ödsliga gaturum där enstaka skulpturer är mer förekommande än människor och där långa skuggor förstärker känslan av gåtfullhet. Arkader med rundbågade valv är en återkommande arkitektonisk detalj i dessa mystiska miljöer. Vi befinner oss uppenbarligen i en italiensk urban miljö, men utan dess folkliv och rörelse.

Samma typ av atmosfär har Fendi skapat i sin kampanj för sin höst/vinterkollektion 2022 (se nedan). Detta modehus, som grundades i Rom 1925, betonar gärna sina italienska rötter. Exempelvis är den klassiska romerska arkitekturen – i synnerhet rundbågarna – ofta närvarande i företagets annonser och modevisningar. Stämningen i denna de Chirico-doftande kampanj är gravallvarlig, modellerna står orörliga som skulpturer utan att röra en min. Men mitt i allt det coola och exkluderande finns här en distans, inte minst tack vare plaggens humoristiska detaljer, som gör att även vi med blygsammare klädkonto kan uppskatta denna typ av estetik.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

04. Duane Michals och Boyy

Ah Dreams (1984)

Fotografen Duane Michals bröt sig under 1960-talet loss från den rådande dokumentära traditionen genom att addera texter till sina bilder. Dessa handskrivna korta historier på fotopapprets vita yta ger bilderna en ny dimension. Texterna kan vara personliga berättelser eller poetiska betraktelser. Även själva fotomanéret – till synes elementärt – med obeskurna svartvita bilder i liggande format har Michals varit trogen hela sin karriär.

Modemärket Boyy verkar ha sneglat på Duane Michals inför en aktuell kampanj för sin väskkollektion (se nedan). Här porträtteras ett antal konstnärer och kreatörer i New York. Bilderna kompletteras med handskrivna kommentarer där modellerna får reflektera över sig själva och dela med sig sina funderingar och förhoppningar. De svartvita liggande fotona, signerade Jim Goldberg, förstärker 60-talsatmosfären i denna kampanj där produkterna kommer i andra hand och där varumärkesbyggandet (och företagets engagemang i HBTQ-rörelsen) är i fokus.

05.Stanley Kubrick och Gucci

Regissören Stanley Kubrick har för evigt skrivit in sig i filmhistorien genom verk som 2001: A Space Odyssey, A Clockwork Orange och The Shining (ovan) med flera. Det är knappast frågan om feelgood-filmer men de är stora inspirationskällor att ösa ur, inte minst visuellt med sina minutiöst utformade scenografier.

Det sistnämnda är något som modehuset Gucci tagit till sitt hjärta i kampanjen för sin höst/vinterkollektion 2022 (se nedan). Med säkert öga – och stor budget – har man rekonstruerat en rad klassiska scener ur Kubricks produktion. Ingen möda har sparats, t ex inleddes ett samarbete med Kubrick Archive i London för att prickfritt kunna återskapa filmernas scenografier. I dessa miljöer, kompletta med rollfigurer, dyker sedan Guccis modeller anakronistiskt upp. Det kan tyckas förvånande att ett modehus på detta vis kopierar en regissörs verk. Men är man ett så självsäkert företag som Gucci, vars egna produkter håller så hög klass, kan man göra det – med glimten i ögat och med hedern i behåll!

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Magnus Ek, art director på Narva.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev