Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fem tips till Folkhälsomyndigheten och andra som vill nå ut med information till utrikes födda

Publicerad: 13 Januari 2021, 12:39

Suzan Hourieh Lindberg och David Khabbazi av The Social Few.

The Social Fews Suzan Hourieh Lindberg och David Khabbazi om vad aktörer kan göra för att nå ut med rätt information till de grupper av befolkningen som har minst dialog med staten med anledning av att Folkhälsomyndigheten planerar vaccininformation till utrikes födda svenskar.


I veckan kom uppgifter om att Folkhälsomyndigheten planerar att på olika sätt nå utrikes födda svenskar med syftet att sprida relevant och korrekt information gällande vaccinet mot Covid-19. Detta tycker vi givetvis låter väldigt bra då det sprids en hel del desinformation gällande vaccinet och då man i våras inte fullt ut lyckades nå ut till utrikes födda svenskar. Däremot finns det flera kommuner som har lyckats med just detta. Lösningar finns.

Därför vill vi ge tips till FHM och andra aktörer kring hur de kan tänka och hur de ska gå tillväga för att säkra att rätt information kommer till de svenskar vi i dag som stat har minst frekvent dialog med.

1. Språkanpassade digitala dialoger kan idag göras direkt med olika språkgrupper på ett systematiskt, effektivt och mätbart sätt via sociala medier. Minoritetsgrupper är dock inte homogena. Involvera och inkludera målgrupperna själva i framtagningen av kampanj. Ta fram insikter om respektive grupp eller sub-grupp hjälper er att utforma inkluderande strategier och mätbara uttag som fungerar och resulterar i en högre unik CTR* och reell förändring.

*CTR = Click through rate. Det innebär andelen personer som ser informationen och sedan interagerar via exempelvis klick.

2. Satsa på innehållet. Kvalitetssäkra din översättning i flera led. Typiska kulturella referenser för Sverige, analogier, metaforer, metonymier, ordvitsar, slang och liknande fungerar sällan i andra språkliga eller kulturella kontexter. Kvalitetssäkringen skapar bättre igenkänning och trovärdighet vilket ökar benägenheten för att mottagaren ska göra, tycka eller känna något.

3. Med kvalificerad översättning och rätt tonalitet kommer man en bit på vägen. Det viktigaste är däremot att se till att informationen når hela vägen fram till rätt mottagare. På så sätt blir spillet mindre, budgetar (inte sällan skattefinansierade) inte lika stora och pricksäkerheten högre. Se därför till att segmentera rätt och effektivt.

4. Digitalt är vägen. Siffror från bland annat Svenskarna och Internet visar att utrikesfödda svenskar, framförall utomeuropeer, i genomsnitt är mer digitala än inrikes födda. Affischer, brevutskick och liknande är dyrt, ineffektivt, ej dialogskapande och inte heller inkluderande. När vi skriver att innehåll bör vara målgruppsanpassat så menar vi och många andra att det bör ske på mottagarens villkor och plattformar. Fysiska utskick är inte det. Däremot exempelvis sociala kanaler.

5. Sist och kanske viktigast, FHM liksom många andra myndigheter och kommuner bör utveckla medborgardialoger med minoritetsgrupper, på ett mer hållbart sätt. Inte bara här och nu utan även ”sen”. Att enbart förlita sig på på digitala nyhetssajter informationsspridning är inte hållbart. Det är viktigt att majoriteten av information som sprids kommer från avsändaren, andra statliga verk eller kommunerna själva. Det är där förtroendet behöver byggas. Detta gäller inte minst i de egna sociala kanalerna. Inte hos andra aktörer som idag agerar som den enda plattformen mot en mycket viktig målgrupp att aktivera. Det gör infrastrukturen gällande informationsspridningen väldigt ömtålig och skör. Nu när vi behöver fungerande system där tillit och förtroende är en viktig ingrediens.

Det är inte så svårt som många tror. Det kan ibland verka avskräckande att jobba datadrivet med inkludering om man vill skapa medborgardialog med de i samhället vi ofta missat att kommunicera till.

Nu är det mer viktigt än någonsin att vi lär oss från tidigare erfarenheter och hjälps åt för att inkludera Sveriges alla invånare.

Med vänliga hälsningar,

Suzan Hourieh Lindberg - vd/strateg och David Khabbazi - vice vd, digital strateg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.