Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Fem Wes Anderson-epigoner inom reklam, mode och design

Publicerad: 13 oktober 2021, 11:25

Hur har Wes Andersons filmer inspirerat kreatörer inom mode, reklam och design? Narvas art director Magnus Ek listar fem exempel på när den legendariska regissörens berättarstil fått genomslag utanför biografen.


Ämnen i artikeln:

FilmDesignKreativitetReklam

Förväntningarna är höga inför premiären på Wes Andersons nya film The French Dispatch (22 oktober). Få regissörer har en så utpräglad visuell stil som denne amerikanske auteur. I filmer som The Grand Budapest Hotel, Moonrise Kingdom och The Royal Tenenbaums bjuds vi in i en tidlös retro-värld där minutiöst utformade miljöer, scenografier, kostymer, färgpaletter och udda personligheter skapar en egensinnig, estetisk enhet. Så långt ifrån diskbänksrealism man kan komma. Men hur har hans bilduniversum och berättarstil påverkat och inspirerat reklam, mode och design? Vi tittar närmare på fem Wes Anderson-efterföljare och vilka pusselbitar från filmerna de lånat som uttrycksmedel.

 

 

1. Symmetri och färgskala

Originalet: Ett utmärkande drag i Andersons filmer är bruket av symmetriska kompositioner. Förkärleken att placera huvudobjektet i mitten av filmrutan skapar harmonisk helhet och understryker den stiliserade och sagoboks-aktiga berättarstilen. Ett annat kännetecken är användandet av harmoniska färgpaletter. Både scenografi och kläder utgår ofta från en begränsad mängd färger ton i ton, som i Hotel Chevalier (ovan).

Följaren: Det är uppenbart att reklamfilmaren Morten Borgestad sneglat på Anderson i sin 15 sekunders spot för Pay Pal (nedan). Ingredienser som symmetri och gul-beige färgskala används här konsekvent och med precision. Mycket arbete har också lagts ner på rekvisitan i New England-stil, en blinkning till Moonrise Kingdom som utspelas bland scouter och sportstugor i just denna del av USA.

 

 

2. Kläder, kostymer och uniformer

Originalet: Liksom scenografin är kläderna en oumbärlig del av Andersons visuella värld. Stilen som kallats både geek chic och nerd core, är svår att tidsbestämma men desto lättare att tilltalas av. Ett egensinnigt mode, gärna i pastellfärger och sytt i klassiska material som tweed och manchester, eller i form av särpräglade uniformer och yrkeskläder som borde göra Fristads gröna av avund. Förstås i samspel med scenrummets färgpalett.

Följarna: Inflytandet på modeinsustrin är stort. ”Dress like Wes” har blivit ett begrepp på allt från klädkedjornas lågbudgettips till de exklusiva modehusens cat walks. Som exempel kan nämnas att hela 14 år efter premiären av The Royal Tenenbaums (ovan) hade inte mindre än tre modehus kollektioner som hyllade Andersons film på Milanos modevecka – Gucci, Lacoste och Bailly (nedan). Se fler exempel här.

 

 

 

3. Obsoleta miljöer och excentriska personligheter

Originalet: Andersons filmvärld kan karakteriseras som tidlös retro där mekanik och hantverk, böcker och kartor, sladdtelefoner och skrivmaskiner är återkommande beståndsdelar. En annan ingrediens är det udda men älskvärda persongalleriet. En värld av excentriker och kufar, gärna omgivna av hyllmeter med böcker och mörka träpaneler (Moonrise Kingdom, ovan). En stil som f ö tangerar sociala medie-fenomet Dark academia och dess vurm för svårmodiga plugghästar, internatskolor, poesi och tweed.

Följaren: Flera av dessa komponenter använder designbyrån Pentagram i en 3-minuters film för Syracuse University i New York (nedan). Vi får bl a lyssna till universitetets prefekt för handskrifter och antikvariska böcker – en knarrig men underhållande skildring av detektivarbetet med att hitta rötterna till lärosätets typografiska historia. En djupdykning i arkivens blytryck och gulnade fotografier. Andra lån från Andersons berättarteknik är de symmetriska bildkompositionerna och ljudspårets framåtlutade orkestermusik.

 

 

4. Typografi och trycksaker

Originalet: Ytterligare en viktig komponent i filmerna är den rikliga förekomsten av texter och typografi i form av skyltar, bokomslag, bibliotekskort, kartor osv. Förmålen är inte bara rekvista utan används också för att föra handlingen framåt. Alla artefakter är utförda med stor hantverksskicklighet och yrkeskunnande, ofta av den grafiska designern Annie Atkins. En hyllning, om man så vill, till den epok då även de vardagsföremål vi omger oss med dagligen fick en omsorgsfull utformning. 

Följaren: Ett företag som tillfredsställer vår samtids längtan efter välgjorda pappersprodukter och kontorsutensilier i retrostil är Present & Correct (nedan). Man säljer dels nyproducerade artiklar, dels rena vintage-varor – exempelvis ett upphittat lager med tjeckiska tändsticksaskar från 50-talet eller en samling holländska arkitekturfrimärken (mint condition) från decenniet efter. Man refererar även ofta till Wes Anderson i sina produktbeskrivningar.

 

 

5. Arkitektur och planlösning

Originalet: I centrum för filmernas handling står ofta en byggnad – som ett hotell i The Grand Budapest (ovan), en brownstone-fastighet i Tenenbaums eller ett fartyg i The Life Aquatic. Ibland görs t o m ett uppehåll i dramaturgin och en berättarröst bjuder på en pedagogisk rundtur bland våningsplan och rumsindelning för att inga oklarheter ska råda. Och i marknadsföringen till kommande The French Dispatch visas en genomskärning av en tidningsredaktion som likt ett dockhus presenterar de medverkande.

Följaren: En tummelplats för alla afacionados av Andersons arkitektur utgör instagramkontot Accidentally Wes Anderson. Från jordens alla hörn publiceras här foton på miljöer och byggnader som skulle kunna vara hämtade ur regissörens filmer. Motiv kan vara pastellfärgade jugendpalats, mahognyfärgade tågkupéer eller patinerade polska sporthallar. Allt noggrant symmetriskt avbildat. Det hela är kuraterat av en redaktion som även gett ut en bok med kontots höjdpunkter som blev så efterfrågad att den nådde New York Times bestseller-lista november 2020.

 

Magnus Ek, art director på Narva

Ämnen i artikeln:

FilmDesignKreativitetReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.