Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Finns det fog för att vårdpersonal borde ha svarta kläder istället för vita?

Publicerad: 28 april 2021, 08:14

Foto: Freepik/8Photo

I veckans beteendebank har Rodolfos Beaté Undén tittat närmare på en studie av Amazons shoppingupplevelse som visar hur våra färgval kan påverka vårt beteende.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Landets vårdpersonal går på knäna efter ett år av överbelastade avdelningar och uteblivna semestrar. Men lojaliteten bland undersköterskor, sjuksköterskor och läkare verkar vara stark och många vittnar om att vilja ställa upp för sina kolleger och sin chef fast orken tryter. Solidaritet och lojalitet är såklart högst aktuellt även för resten av landets medborgare, så hur uppstår så kallat prosocialt beteende, och å andra sidan antisocialt beteende? Så kallad moral licensing innebär att vi ger oss själva etiska frikort efter att vi utfört handlingar vi uppfattar som goda. Och forskning visar att något så subtilt som färgen på produkter vi köper eller använder kan fungera som sådana här frikort. 

Vad säger forskningen?
I en studie lät man avlönade deltagare besöka ett fabricerat onlinevaruhus. Syftet, fick de veta, var att Amazon.com undersökte shoppingupplevelser. De delades in i grupper som fick se antingen en svart, orange eller vit kaffekopp. Koppen var identisk i alla avseenden utom färgen och hade varken text eller logga printad på sig. Deltagarna fick gå igenom en simulerad shoppingupplevelse, från att se koppen till att lägga den i sin kundvagn. När de placerat antingen den vita, orange eller svarta koppen i kundvagnen ville forskarna testa deras nivå av hjälpsamhet och gav dem därför en förfrågan om att delta i en ny, fast denna gång oavlönad, undersökning. Anledningen sades vara att det inte fanns någon budget, men att doktoranden bakom den nya studien skulle vara ”enormt hjälpt” av deras svar. Varje fråga i undersökningen uppgavs ta en minut och deltagarna fick ange hur många frågor, om några, de var villiga att besvara. Ju fler frågor, desto högre nivå av hjälpsamhet. 

Den brandgula koppen antogs inte ha någon effekt på hjälpsamheten utan användes för att se hur vitt respektive svart förändrade deltagarnas beteenden jämfört med det normala. Deltagarna som köpt den vita koppen var genomgående mindre hjälpsamma medan de som köpt den svarta blev mer villiga att svara på frågor utan ersättning. Varför? I västerländsk kultur har den vita färgen kommit att förknippas med oskuld och svart med ondska och omoral. Forskarnas slutsats var att köpet av en vit kopp undermedvetet gav deltagarna ett moraliskt frikort att bete sig mindre hjälpsamt efteråt, medan köpet av den svarta kaffekoppen ledde till att man tillfälligt såg sig själv som subtilt omoralisk. Detta ledde i sin tur till att de omedvetet ville kompensera genom att gratisjobba för att återupprätta sin positiva självbild.

Och vad betyder det?
Hur vi färgsätter produkter och förpackningar påverkar alltså först och främst hur konsumenten känner inför sitt köp – som något gott och uppbyggligt i det vita fallet och som något smått degenererat i det svarta fallet. I ett andra led kan alltså färgvalen även få effekt på köparens beteende. Svart och vitt är de två kanske vanligaste färgerna i handeln och vilken man väljer kan i förlängningen spela stor för givmildheten under till exempel gåvosäsongen kring jul. Och det föremål vi framför allt förknippar med pandemin – munskyddet – kanske också skulle göra sig betjänt av ett färgbyte till svart för att på en omedveten nivå öka användarens villighet att hålla avstånd och undvika folksamlingar? 

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

Källor

Chan, E. Y., & Meng, Y. (2021). Color me moral: White and black product colors influence prosocial behaviors. Psychology & Marketing, 38(1), 212-224

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.