Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Företagens svartkonster gör Black friday till någonting ”härligt”

Publicerad: 29 November 2019, 09:01

”Konsumenterna vaggas in i tron att lösningen ligger runt hörnet och att vårt fortsatta shoppande är själva grundförutsättningen för att lösa de problem vi står inför.” skriver forskarna Katarina Graffman och Jacob Östberg med anledning av Black Friday och företagens hållbarhetskommunikation.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetBlack Friday

Katarina: I november månad infaller flera orgier i konsumtion, bland annat Black Friday (eller i år snarare Black Week…) Handelns utredningsinstitut spår ännu ett rekord för julhandeln med upptakt på Black Friday.

Vi köper och köper som om ingen morgondag finns men vi gör det med lite bättre samvete då vi numera kan köpa allt fler ”gröna” produkter, det vill säga produkter som produceras mer hållbart. Och är det något företagen vill så är det att få oss konsumenter att känna oss glada och nöjda, det vill säga undvika all form av skam- eller skuldkänslor över att vi egentligen borde minska på vår konsumtion, för köper man gröna produkter är det väl helt i sin ordning.

Så klart behöver vi konsumtion, vårt nuvarande system bygger på det, men den mängd vi konsumerar är inget annat än vansinne. 

Jacob: Företagens kommunikation kring hållbarhet innehåller alltsomoftast diverse truismer av typen ”ingen kan göra allt men alla kan göra något” och ”det är bättre att göra någonting än ingenting alls”. De här sanningarna känns så självklara att de sällan problematiseras. Men är det verkligen så att det nödvändigtvis är bättre att göra något än att göra ingenting alls? Jag skulle vilja hävda motsatsen. I alla fall i vissa specifika fall. 

Många av dessa initiativ av karaktären ”bättre att göra något” har sannolikt ett direkt kontraproduktivt syfte. I alla fall om man håller kvar vid grundpremissen att dessa initiativ görs med argumentet att vara fördelaktiga ur ett hållbarhetsperspektiv. Som enskilda handlingar känns givetvis företagens ambitioner att bli mer hållbara som både rimliga och godhjärtade. Det kanske de också är. Men på en aggregerad nivå blir effekten att vi som konsumenter luras in i föreställningen att saker och ting är under kontroll och att vi därmed kan fortsätta som att det inte är någon fara på taket. Hur kan vi annars förklara att vi så lättvindigt kan förtränga vad som borde vara ganska alarmerande budskap om att saker och ting är på väg käpprätt åt helvete.

Istället tycks det som att vi som konsumenter hellre omfamnar företagens goda intentioner som vi kan läsa om i företagens kommunikation. ”Åh så bra att vissa företag nu erbjuder textilåtervinning, då kan jag ju lugnt shoppa mer kläder utan att det påverkar miljön…”, ”Titta, nu ställer det stora möbelvaruhuset om mot en cirkulär ekonomi så vi kan lugnt byta ut vårt omoderna kök…” Kanske är det vår moraliska plikt att handla mer av dessa goda, initiativrika företag så att de blir mer framgångsrika, får in mer pengar till sina satsningar på hållbarhet och därmed också lockar andra företag att göra liknande insatser. Det är ju så de konventionella ekonomiska modellerna ställer upp villkoren för hur det går till när vi ”röstar med plånboken”. Inte sällan hörs i debatten att det är särskilt viktigt att vi inte slutar shoppa nu, för nu börjar det ju äntligen röra sig åt rätt håll. Bara en fortsatt ökad konsumtion kan leda oss ur den kris som vår tidigare konsumtion har skapat, så lyder receptet för en bättre framtid. 

Katarina: Konsumenterna vaggas in i tron att lösningen ligger runt hörnet och att vårt fortsatta shoppande är själva grundförutsättningen för att lösa de problem vi står inför. Budskapet att allt snart fixar sig om vi bara fortsätter att köpa företagens ”hållbara” produkter är trots allt betydligt lättare att ta till sig än budskapet om en inte alltför avlägsen ekologisk kollaps. 

Köpfesten fortsätter i hopp om att morgondagens ofrånkomliga baksmälla aldrig någonsin kommer inträffa.

Läs fler inlägg av Katarina Graffman och Jacob Östberg här! 

Jacob Östberg

professor i reklam och pr

Katarina Graffman

doktor i antropologi


Ämnen i artikeln:

HållbarhetBlack Friday

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.