Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fortnite skapade helgens stora pr-händelse

Publicerad: 16 December 2019, 09:15

Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell ser fram emot att se ett svenskt bolag göra ett event i spelet Fortnite


I lördags var det dags för det stora Fortnite-eventet som många av er säkert hört talas om. Isåfall är du en spelare eller förmodligen någon som känner någon som hänger i Fortnitevärlden. Har du inte hört talas om Fortnite? Ja då är du nog en av få reliker som finns kvar.

Epic som är grundare av det ofantligt populära spelet som tagit världen med storm, gav användarna en förtitt på den nya Star Wars-filmen som snart har premiär. Spelarna fick se filmsnuttar som tidigare inte visats på en stor utomhusbio. Likt Facebook, Twitter och Google är spelet Fornite en mäktig annonsplats som jag tror att få svenska bolag har upptäckt. Fortnite har blivit det mest strömmade och tittade spelet på Twitch, som enligt Business Insider drar in lika många tittare som CNN.

Jag väntar med spänning på det första svenska bolaget som gör ett event i spelet. E-sport är en populär åskådarsport och Fortnites explosiva popularitet öppnar dörren för varumärken hitta nya sätt att nå den eftertraktade Generation Z-marknaden.

För er som inte är bevandrade i spelet Fortnite så är det ett gratis online-spel som lanserades 2017. Spelidén är att 100 spelare samlas på en ö för att kämpa för sin överlevnad. Enligt spelets utvecklare, Epic Games, har de mer än 250 miljoner registrerade användare världen över.

johanna.lindskog@lindell.org

Ta del av fler inlägg från Johanna Lindskog Lindell här.

Johanna Lindskog Lindell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.