Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Fråga alltid om lov innan du använder musik i reklamen

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:20


Fråga:

Fråga alltid om lov innan du använder musik i reklamen

Vi har gjort en ”rip-off” på Iprens reklamfilm med Iprenmannen, men för en helt annan typ av produkt. Samtidigt har vi samplat låten men gjort om texten. Går det bra att göra så eller sitter vi i klistret?

Svar:

Så länge er reklamfilm inte har börjat visas för allmänheten sitter ni inte i klistret, eftersom det är först när något har publicerats som man kan anses ha gjort intrång i någon annans upphovsrätt. Gällande musiken är det så att skaparen har rätt till denna oavsett om det sker i ursprungligt eller ändrat skick. Om du vill använda andras musik i reklam måste du alltså om lov först och räkna med att du måste betala för användningen. Är det fråga om färdiginspelad musik bör du kontakta både Stim/ncb, Ifpi och Sami. De hjälper dig till rätta. Upphovsrättsinnehavarna måste också lämna sitt medgivande eftersom musiken ska återges tillsammans med rörliga bilder.
  Du säger även att ni har gjort en ”rip-off” på Iprens reklamfilm, låt vara för en annan typ av produkt. Upphovsrättslagen skyddar inte idéer utan bara den form som idéerna ges. Ibland kan det dock vara svårt att dra en exakt gräns. Kanske är det i det här fallet mer en fråga om kopia än inspiration av en idé, och i så fall kan det vara fråga om upphovsrättsintrång.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.