Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Framtiden tillhör inte alla

Publicerad: 24 maj 2021, 12:08

Foto: David Alledal

Många byråer har det senaste året hållits under armarna av stora statliga stöd, när de inom kort börjar fasas ut kommer det bli tydligt vilka som lyckats med sin affärsutveckling och anpassat sitt erbjudande efter vad kunderna verkligen vill ha, det skriver Abby Priests medgrundare Andreas Morne.


Ämnen i artikeln:

Abby Priest

Vi lever i en märklig tid. Och har gjort så i drygt ett år nu. Å ena sidan en mörk och dyster tillvaro med hot mot både hälsa och ekonomi. Å andra sidan en börs som slår rekord efter rekord och byråer som faktiskt gör hyfsade resultat när boksluten trillar in. Och nu spås det glada 20-talet göra storstilad comeback till hösten. Det verkar ju finnas ett uppdämt konsumtionsbehov av närmast bibliska proportioner hos svenska folket om man får tro experterna. Hushållskassorna är välfyllda och pengarna vibrerar i fickorna.

Så, då kan vi bara luta oss tillbaka och låta de stekta sparvarna flyga rätt in i kommunikationsbranschens stora gap. Eller? Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Och ni vet ju vad man brukar säga. ”If it sounds too good to be true - it probably is”. Varför? Svaret är enkelt. Vår bransch har varit lika dopad som en östtysk kulstötare på 80-talet. De massiva stödpaketen har kapat kostnader på ett sällan skådat sätt och gett upphov till starka resultaträkningar istället för konkurser. Och doping funkar. Åtminstone ett tag. Tills den bittra eftersmaken kommer smygande. 

Vi befinner oss i en ständig kapprustning. På ena sidan - kommunikationsköparna som hela tiden blir vassare, smartare och ställer allt högre krav. På den andra sidan - byråerna som tvingas tydliggöra sitt erbjudande och visa att vi har förmåga att leverera affärsvärde i form av strategiska och kreativa kommunikationslösningar.

Inget nytt egentligen. Så har det alltid varit. Och förmodligen alltid kommer, och ska vara. Survival of the fittest. De som har bäst anpassningsförmåga överlever. De som inte har det överlever inte. Så enkelt är det. Skillnaden nu mot förr är att det går fortare nu. Mycket fortare.

De byråer, som trots den press de levt under de senaste 15 månaderna, har haft styrkan och förmågan att vara offensiva för att möta morgondagens affärs- och kommunikationsutmaningar, kommer dra det längsta strået. De som har lagt tid och kraft på affärsutveckling och vässat sitt erbjudande kommer klara sig bra, flytta fram sina positioner. Och skapa attraktionskraft.

Två kategorier av byråer kommer vara vinnare det kommande decenniet. De största som kan utnyttja skalfördelar och vinner på volym och kraft. Och de spetsigare byråerna som har möjlighet att attrahera topptalang och kan matcha storbyråerna både vad gäller kompetens och erbjudande. Och samtidigt är snabbrörliga och kan agera mer dynamiskt på en föränderlig marknad.

Resten, de som fastnat på hälarna där någonstans i mittens ingenmansland, kommer försvinna över tid. Sammanslagningar, fusioner och omstöpningar av verksamheter kommer ske och försök göras för att komma ikapp de som ligger före. Men i takt med att marknaden utvecklas allt snabbare kommer det bli svårare och svårare att hämta in ett kunskapsförsprång. Aldrig har det varit viktigare att ligga steget före och agera i tid.

The race is on. 

Andreas Morne, medgrundare och senior rådgivare, Abby Priest 

 

Ämnen i artikeln:

Abby Priest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.