Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Framtidens byrå består av ingenjörer och kreatörer”

Publicerad: 20 Februari 2017, 08:41

Joakim Hökegård.

Foto: Pressbild

I morgon håller Resumé ett seminarium om Framtidens byrå. Ett högintressant ämne som bokstavligen handlar om liv och död för många byråer. Den som inte förstår eller kan anpassa sitt erbjudande efter den snabba teknikutvecklingen och nya konsumentbeteenden kommer att få det tufft i framtiden, skriver Joakim Hökegård på HiQ.


Ämnen i artikeln:

HiQReklambyråerJoakim HökegårdKommunikationsbyråer

Det är spännande att jobba i kommunikationsbranschen just nu eftersom digitaliseringen innebär både hot och möjligheter. För att bli framgångsrika i framtiden måste byråerna tänka och agera på ett nytt sätt avseende affärsutveckling, bemanning, organisation och erbjudande. Traditionellt har byråer skapat kommunikationslösningar i syfte att sälja produkter eller tjänster och det finns tyvärr allt för många som fortfarande tror att digitaliseringen enbart handlar om att köra på i samma hjulspår med hjälp av ny teknik.

Men det traditionella angreppssättet fungerar inte längre eftersom kundernas erbjudande inte är detsamma i en digital värld. För att lyckas i framtiden kommer det att ställas höga krav på byråerna som måste vara rådgivare, kreatörer samtidigt som de agerar både som produktutvecklare och kommunikatörer av själva erbjudandet. För att lyckas med detta måste morgondagens byråer verka i gränslandet mellan innovation, kommunikation och affärsutveckling.

Det innebär bland annat att bygga in marknadsföring i produkten och produkten i marknadsföringen. Det kan till exempel ske genom utvecklandet av en app eller tjänst som blir huvudbudskap i kommunikationen istället för enskilda produkter som blir allt mer likriktade. Via ny digital teknik, design och kommunikation går det att skapa unika kundupplevelser som kanske är den enda kvarvarande konkurrensfördelen. Och när så är fallet återstår en viktig fråga – när övergår produktutveckling i marknadsföring?

Jag är övertygad om att framtidens "mediekanal och kommunikationsbärare" är själva produkten eller tjänsten. Uppkopplade bilar kommunicerar med föraren för att göra resan enklare och bekvämare. När vi väljer att åka kollektivt kommer kollektivföretagen via den digitala relationen de har med sina resenärer att låta oss resa på våra egna villkor så att det blir enkelt, pålitligt och smart. Appen från det ledande dagligvaruföretaget hjälper oss att finna inspiration genom recept, möjlighet att skapa inköpslistor utifrån dem och beställa varorna med ett knapptryck som levereras till bakluckan till vår bil för att hjälpa oss i vår vardagsstress.

Jag anser att byråer som vill överleva och frodas i framtiden måste arbeta friktionsfritt och sömlöst i synergin mellan teknik, affär, användbarhet, upplevelse och kommunikation. För att lyckas med detta består arbetsgruppen av ingenjörer som är lika kreativa som kreatörerna är tekniska. Självklart arbetar man tillsammans från start till mål i gemensamma projekt med en och samma budget. Men det är viktigt att komma ihåg att det inte handlar om teknik i första hand. Det handlar om ett nytt arbetssätt som tydliggör vad tekniska innovationer innebär i form av nytta för kundens kund. På så vis skapas konkurrensfördelar för det köpande företaget.

Framtidens byråer verkar på en marknad där spelreglerna inte är givna. Vinnare blir de som kan skapa efterfrågan på produkter och tjänster som löser kundernas vardagsproblem. För att lyckas med det måste det finnas en balans mellan ny teknik, design och kreativ kommunikation. Svårare än så är det inte att bli vinnare i framtiden.

Joakim Hökegård
Kommunikationsstrateg, HiQ

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.