Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fredrik Jerlov: Är det inte nu allt vänder?

Publicerad: 4 Juni 2020, 11:33

Reklamveteranen Fredrik Jerlov ser många ljusglimtar i maj 2023 då han efter månader av kompakt mörker börjar fantisera om framtiden.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Äntligen! Mannen jag ser i spegeln är stark! Slim! Fit! Man mer än anar sex-packet under T-shirten. Det var på tiden, jag tänker på alla år av svett och försakelse. Men... ”du ska inte byta ut din middag”, som doktorn sa redan på 90-talet. ”Du ska byta ut din livsstil.” Det hade visat sig nästan omöjligt. Ända fram till senvåren 2020. För då ändrades allt.

Jag öppnar ett fönster och andas renare luft. Väljer noga dagens outfit. Skjorta, kavaj och kalsonger. Ler mot min Mac som strax kvicknar till och berättar att Joe Biden annonserat USA:s återinträde i WHO. Mitt morgonkaffe är dyrt. Allt kaffe är dyrt nu, eller rättare sagt, det kostar mer nu än förr. Logiskt. Och rättvist. Om bönderna som gör jobbet i Sydamerika ska få rimligt betalt, så måste det slå igenom på kilopriset här i Sverige. Men jag har råd. Mycket annat har blivit billigare nu ”på andra sidan”. Först sålde jag ena bilen. Sedan sålde jag den andra. Nu åker jag och familjen med (ibland utan) chaufför dit vi vill och när vi vill för knappt en tiondel av vad bilarna en gång kostade. Och den nya cykeln förklarar den nya mannen i spegeln.

Ett tag, våren 2020, så kändes det som om allt skulle braka åt helvete. Coronaviruset. Klimatet. Populismen. Den perfekta stormen tornade upp sig runt hela den globala horisonten och det fanns ingenstans att gömma sig. Inget hopp, kände många. Men de... kände inte människan. ”Man ska va som bäst när det är som jävligast”, sa en gång en duktig skidåkare. I efterhand har många analytiker konstaterat att det där stämmer rätt bra med människans innersta natur. Det visade sig nämligen att vi inte alls var så själviska eller destruktiva som man kunde tro. Tvärtom.

Just när det var som mörkast... låt säga i maj 2020... så hände något. Kanhända började det med nyheter om ett vaccin, men jag tror mer det var en slags känsla. Allt fler började se pandemin som något gemensamt. Något som drabbade oss alla och därför förenade oss. Precis som klimatet, så stannade viruset inte vid gränserna eller stadsdelarna – det började istället allt mer påminna oss om vårt gemensamma DNA.

Frågar du mig så var det så vändningen började. Med en växande känsla av human samhörighet. I efterhand tycks det självklart, men de som först pratade om ljus, hopp och lösningar betraktades som naiva. Den tidiga våren 2020 var de svartsyntas tid. Kaffekoppen på mitt skrivbord ser ut som plast. Känns som plast. Men är gjord av cellulosa, som mycket annat idag. Plasten försvann snabbt, liksom oljan. Det blev aldrig någon ”återgång till det normala” för oljeindustrin som tappade marknadsandelar snabbare än en Tesla vid ett rödljus. Det var givetvis bra för CO2-utsläppen – men många liberala analytiker menade att en lika viktig konsekvens var den påverkade maktbalansen i världen.

Ett nästan nollat oljepris tvingade Ryssland att skapa nya exportintäkter och då marknaden för Kalashnikovs också minskade i den upplysta världen på andra sidan Corona, satsar man nu hårt på balalajkor och pälsmössor. Och eftersom skidbackar i köpcentrum inte visade sig vara någon jättebra idé, planerar araberna i stället att leverera solenergi på export. Norrmännen satsar enligt ryktet hårt på längdskidor, lunchmackor och lusekoftor.

När beroendet av oljan släppte så tappade många konservativa makter sitt grepp om vår ekonomi. Det ledde till en liberal comeback som gjorde (nästan) alla till vinnare. Som du kanske vet arbetar jag bland annat med reklam. Jag betraktar mig som kreatör och jag har alltid älskat de där idéerna som lever kvar långt efter reklamen är slut. Det gör jag fortfarande och nu är de i ropet igen.

Efter många långa av så kallad adtech, strukturerat mätande, programmatics och retargeting har reklamköparna åter vänt sig till högerhjärnhalvade kreatörer och bett om känslor, om idéer som överraskar. Resultatet har blivit fantastiskt, de linjära TV-kanalerna har gjort lite av en comeback och reklamblocken är fulla av smarta, roliga och säljande spotar som behandlar tittaren som en tänkande individ.

Nu kokar folket sitt kaffe mellan reklamblocken och Glenn Hysén har gjort sitt sista reklamknäck. Riksdagsvalet 2022 kommer att gå till historien. När det vi har gemensamt blev viktigare än det som skiljer oss åt försvann populisterna ut i marginalen och Sverige fick sin första kvinnliga statsminister. ”Sverige ska vara möjligheternas land också om man är född i Burundi”, sa hon och nu lyssnade folket.

Siri berättar att mitt digitala möte ska börja snart. Trots att vi inte längre behöver vara rädda för varandra, har nya normen blivit att sammanträda över skärmen. Det sparar mycket tid och pengar och det verkar ha lockat fram ett nytt sorts ledarskap som erbjuder mer fokus på sakliga argument och ger mindre utrymme för tyckande och ryggdunkningar.

Kanske därför den kvinnliga andelen av lönekakan nyss tangerade 50%? Jag rättar till skjortan och justerar upp kameran så att jag ser ut som en till minst övre hälften proper vice ordförande i Liseberg. Idag får vi rapport om vårt fantastiska Jubileumsprojekt som nyss öppnat en av Europas största och roligaste vattenparker. Fullsatt i rutschkanorna från dag ett. De glada skriken hörs ända till Gustav Adolfs torg.

Senare i dag ska jag in i ytterligare ett möte - om den nya globaliseringen. När AI och 5G på allvar blev integrerade i den moderna industrin, visade det sig att låglöneländer som t ex Kina började tappa sin attraktivitet. En robot arbetar lika gärna och lika billigt i Sverige. Följden verkar bli att också kineserna förstår att värde måste skapas på rättvisa villkor mellan människor och mellan länder.

Och apropå tullar. Dagens snackis är att Boris Johnson ångrat sig. Flera år efter beslutet att lämna EU har man fortfarande inte hittat fram till ett avtal alla är nöjda med. Ryktet säger det hänger ihop med toapapperhamstringen våren 2020. Kanske kom man till insikt, medan förrådet krympte på 10 Downing Street, att det finns väldigt få tillverkare av mjuka papper på de brittiska öarna.

I kväll? Allsvenskan bytte till höst/vår efter Corona och ikväll spelar redan klara mästarna på nya Ullevi. ÖIS tar guldet igen, med Pia Sundhage som tränare kom både nya sponsorer och nytänkande. ”Så har vi aldrig gjort förut”, visade sig som så ofta vara en vinnande taktik.

En som inte hörts av på ett tag är Donald Trump. Han hostade sig ur valrörelsen 2020, tydligen en rejäl Corona toppat med biverkningar av ett mystiskt blekmedel som han inhalerade inför varje presskonferens. Trump förlorade valet med rekordsiffror och syntes senast i en golfbunker där han högg sig allt djupare och djupare och djupare ner i sanden. Saknad av få.

2023 är det bara tre år sedan Coronautbrottet. Tre år kan tyckas som en evighet, men det är ingenting. Tänk bara på hur snabbt tiden gick från 2017 till 2020. Det var 2017 som Trump tillträdde, det var då Metoo drog igång och det var då vi spelade 0-0 mot Italien och blev klara för VM. Känns som alldeles nyss, eller hur? Tiden går fort och snart ligger denna dagen också bakom oss. Då gäller det att känna hopp. Den framtid vi vill ha kan vi skapa tillsammans.

Fredrik Jerlov

Konsult, Rud Pedersen Group. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov

Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.