Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fredrik Jerlov: För 30 år sedan vann byråer pitcher med Popcorn – men hur rätt hade gurun?

Publicerad: 20 Oktober 2020, 09:41

När framtidsforskaren Faith Popcorn släppte boken ”The Popcorn report” blev det till 1990-talets bibel för många marknadsförare. När Fredrik Jerlov nu läser boken 30 år senare slås han av hur svårt det är att förutspå framtiden – och att det nog är lika bra.


Ämnen i artikeln:

Jerlov

En gång var det med Popcorn man vann pitchen. Det var liksom inget snack. Vid presentationen på den första overheadbilden (googla!) skulle det stå något smart, citerat direkt ur Popcornrapporten. Så visade vi på byrån att vi hade koll på läget. Faith Popcorn var vår – och alla andras – guruorakel. Och Popcornrapporten… hennes bok… den var vår bibel.

Där och då, anno 1990.

Som du kanske vet arbetar jag nu, 30 år senare, i PA-koncernen Rud Pedersen. Det fina huvudkontoret ligger på Klarabergsgatan i Stockholm och där finns både mycket nogsamt malandes kaffemaskiner och en väldigt lång bokhylla. Jag hann till P som i Popcornrapport innan mitt kaffe var klart och jag lånade med mig den klassiska boken.

Jag hann inte igenom hela boken på tåget hem, men insikterna och aha-upplevelserna stod nästan lika tätt som granarna utanför fönstret. Jag sökte efter ordet Internet. Men nix.

Ingenstans, inte ens i indexet längst bak. Ändå är boken full av referenser till datorer och teknik och ”robotar”. Det är som hon anade vad som skulle komma, men inte hade något ord för det.

Hon diskuterar ”miljöproblemet” engagerat, oroligt och i många kapitel, men främst ur ett resursperspektiv. ”Jorden är utsugen bortom den gräns där den kan fylla på förråden. ” Den globala uppvärmningen nämns bara i förbigående och jag hittar inte ett ord om den minskade biologiska mångfalden. Än en gång känns det som hon anar vad som är på väg. Jag tänker att den gröna revolutionen var på väg långt före Al Gore och Greta.

Popcorn skriver om självuppoffrande moral som det nya marknadsföringstricket. Det räcker inte att inte göra fel. ”Var god och gör gott!” Alltså det som alldeles nyss presenterades som hetaste trenden vid VM i reklam i Cannes och som vi idag kallar för syftesdriven kommunikation.

Fast helt rätt hamnar hon inte i sina analyser. Popcorn förutspår den ”helt sanningsenliga reklamen. Så sann att vi kan tro varje ord.” Nja… jag vet i alla fall en reklamentreprenör som nosade på den idén med mindre framgång. Hon tror att McDonalds kommer att bygga upp barnavårdscentraler vid sina restauranger och tycker Apples framtid kan ligga i datoriserad stödhjälp för stammare. Bland mycket annat. Underhållande läsning, absolut.

Idag vet alla att hela världen gick från mörkare till ljusare 1989 när muren föll. När Faith Popcorn skrev sin bok var det mot en fond av optimism. Hon såg att – marknaden - skulle hitta lösningar på alla våra utmaningar. Men Lehmankraschen och 9/11 och Co2 och Covid 19 fanns inte i hennes prognoser. Svarta svanar var inte uppfunna.

Jag lägger ifrån mig boken och tittar ut mot alla granarna. Tänker att många av dem stått där sedan gengasen. De kommer att stå kvar där om 30 år också. Går här något tåg då? Sitter det i så fall någon medelålders man ombord och läser en text om vad vi år 2020 trodde om vår framtid? Svåra frågor. Det enda som är säkert är att det svårt att sia. Särskilt om framtiden. Just nu känns det som vi ska vara glada för det.

Fredrik Jerlov

Konsult, Rud Pedersen Group. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov

Ämnen i artikeln:

Jerlov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.