Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Fredrik Jerlov: Jag vill minnas när jag var ung

Publicerad: 12 oktober 2021, 06:46

Fredrik Jerlov.

Copywritern och byrågrundaren Fredrik Jerlov vill nyansera Björn Rietz senaste krönika som handlar om att han minns när han själv var ”gammal och sur” i sina yngre dagar. ”Lika bra, möjligen ännu bättre, är att minnas också när vi var unga. Hur vi såg på de äldre då hjälper oss att se oss själva nu”, skriver Fredrik Jerlov.


Ämnen i artikeln:

Fredrik JerlovBjörn Rietz

Varje gång Björn Rietz publicerat en artikel i Resumé blir jag tydligt påmind om den trubbiga udden på den egna pennan. Jag drar jag mig själv ett varv i dyngan när Björn skriver att han minns när han var gammal. Spetsigt, insiktsfullt – och kusligt relevant. Applåd. Men...

LÄS MER. Björn Rietz: Jag minns när jag var gammal

… kanske fick Björn inte riktigt med hela poängen? Eller troligare sparar han den till nästa briljanta artikel? I alla fall tjuvar jag in snett från kanten och menar att de (ofta medelålders) förment upptagna surgubbarna/snipkärringarna som Björn sätter ljuset på inte bara överskattar sin egen betydelse visavi ”medarbetare med ännu ej fullbokad kalender”. De underskattar också egenskaper hos de som varit med ett tag längre. Jag vet, för liksom Björn har jag varit en surgubbe själv. (Sannolikt ännu surare dock.)

Med surhet och tunnelseende kommer inte mycket gott. Det skadar i alla branscher, men jag undrar om inte konsekvenserna blir värre i kommunikationsindustrin än i andra sammanhang. För, ärligt talat, vi lever ju på vår förmåga att relatera till andra. Oavsett på vilken sorts byrå vi parkerat vår dator, så är det alltid skickligheten i att hantera utifrånperspektivet som avgör om vårt arbete ska ge effekt. Oförmåga, ovilja, ointresse att se andra människors sida av saken är direkt kontraproduktivt för ”return on investment”.

Fast är då självupptagenheten en åldersfråga? Det tror inte jag. Istället tänker jag att det är mognad det handlar om. Den där erfarenheten som liksom helt orättvist – eventuellt – smyger sig på vissa välsignade i olika takt och ordning. Mognad har ett högre värde än grå tinningar och karaktärsrynkor. För mognad tenderar att skapa distans till ämnet. Vilket alltså – i vår bransch – är av extra stort värde eftersom det egentligen bara är en enda sak vi kan vara säkra på: De målgrupper vi underhåller med våra storstilade idéer har mer än gott om just – distans till våra storstilade idéer. 

Björn är något på spåret när han står upp för sitt uppdaterade och mer omvärldsorienterade jag. Men det tål att tänkas en tanke till. Tveklöst är det bra att minnas när vi var gamla.  Men lika bra, möjligen ännu bättre, är att minnas också när vi var unga. Hur vi såg på de äldre då hjälper oss att se oss själva nu. 

Fredrik Jerlov

Ordförande på Scream Göteborg. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov

Ämnen i artikeln:

Fredrik JerlovBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.