Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Fredrik Jerlov om Frölundas logotyp-haveri: ”Blir så trött – det öppna målet var uppenbart”

Publicerad: 6 februari 2022, 11:53

Scream Göteborgs vd Fredrik Jerlov anser att Frölunda HC borde fångat det stora engagemanget bland supportrarna i framtagandet av klubbens nya logotyp. ”Förankringen är både målet och medlet”.


Till att börja med. Det var ju ingen speciellt kul logga. Inte den sämsta. Inte den bästa. Snarare en slags... medelmåttighet. Dit en möjligen talangfull men ännu alltför ung formgivare når utan någon mer erfaren kritiker som erbjuder lite - alltid – välbehövlig distans i skapandeprocessen. Med det sagt: Leveransen blev som förväntad. Det är inte det som är problemet. Det som är värt att skriva en debattartikel om är allt det andra.

Det började alltså som det brukar gå till: Med en pitch. Frölundas nya profilprogram. Jag har inte läst briefen, men jag skulle nog kunna citera den ordagrant ändå. Liksom alla läsare av denna text. Så jag låter bli.

Enligt GP: Tre ”stora” byråer får först lämna förslag. Vet inte vilka de var. Men vi har några i världsklass här i stan. Såna som spelar i Champions League. Låt oss leka med tanken att de inkommer med sina förslag. Jag sätter min dator med snyggt formgivet äpple på locket på att i alla fall ett, sannolikt två, förmodligen alla tre – av dessa förslag höll nivå. Att inget av dessa tre förslag skulle bommat som de två skiftnycklarna.

Det vet du också, som läser den här texten. Det intressanta är själva bortsopningen. Där sitter alltså en styrelse som pratar ”elit” och ”professionalism” till frukost varje dag – och väljer bort expertråd de betalat dyrt för. ”Vi kan bättre.”

Det är här det blir intressant, för detta känner vi ju igen. Expert på kommunikation, blir man till exempel genom att leverera i Tre Kronor. Eller hur?

Blir så trött. I synnerhet som det öppna målet var så uppenbart. 700 inskickade logotype-skisser inskickade i den initiala processen belyser det enorma folkliga engagemanget i ”hockeyklubben från Frölunda”. Belyser faktiskt själva huvudfrågan: Som ju inte är att producera en logotyp utan att bekräfta och samagera med många, många tusen supporters.

Det är ju så man skulle gjort. Till exempel en ett år lång logotyp-mello-festival där alla som vill och orkar får rösta och rösta och rösta. Offentligt. På klubbens webbplats. Från 700 förslag till ett. Med kommentarer och försnack och eftersnack. Momentet är engagemanget. Förankringen är både målet och medlet. Den slutgiltiga logotypens utseende... i sammanhanget mindre viktig. Resan är målet.

Så kunde man gjort. Så kanske man gör? I alla fall visar nu ordförande Mats Grauers med styrelsekollegor att man faktiskt har lite mer kognitiva förmågor än man först kunde tro. Man tänker om. Det är stort tycker jag. Värt respekt. I bästa fall kommer man ut på andra sidan med en djupare förståelse både för kommunikation och professionalism. Och på köpet får man en ny logga.

Fredrik Jerlov, vd och ordförande Scream Göteborg. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.