Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Fredrik Jerlov: ”Vad gör vi sedan?”

Publicerad: 21 April 2020, 08:44

Optimisterna vinner till sist. Vi måste tro att det går. Det skriver Fredrik Jerlov med anledning av den pågående cornakrisen.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFredrik Jerlov

Jag startade min första byrå i början på 90-talet. Efter något år gjorde vi vår första stora investering. En reprokamera. (Vad är det? Googla.) Den var dyr som helvete, så vi leasade. Den installerades den 15 sep 1992. Dagen därpå höjde riksbanken räntan till 500 procent. 

En annan dag. Vi skulle slå ihop Jerlovs med Körbergs. Skrev kontrakt på 1 000 kvadrat plus takterass. Under första gemensamma byråkonferensen slår någon på tv:n när det andra planet flyger in i World Trade Center. 

Först fattade ingen att IT-bubblan var en bubbla. Men när 98 procent av dotcombolagens värde försvann över någon månad, så hade vi alla fattat.

”Klyschor blir klyschor för att det ligger något i dem. Det är alltså sant att det är mörkast före gryningen.”

2008 ska vi köpa byrå i Stockholm. Avtal skrivs. Vi skålar i skumpa. När jag kliver av X2000 i Göteborg dagen därpå har Lehman Brothers gått i konkurs. 

Klyschor blir klyschor för att det ligger något i dem. Det är alltså sant att det är mörkast före gryningen. Det är också sant att människor utan hopp beter sig hopplöst. I den meningen bör nu varje företagsledare lyfta blicken högt upp ur excelfilerna och bli den verkligt hoppfulla kapten som besättningen behöver. 

För det kommer alltid en vändning. Den dagen gäller det att vara redo och då måste de bästa krafterna vara kvar ombord.  För då går det fort. Tills dess gäller is i magen, tvättade händer och långa tankar. ”Tänk långt”, säger jag nästan varje dag till både små och stora kunder. Det vänder snart och därefter blir inget sig likt. För kris föder disruption. När marknaden kommer tillbaka är det med den artificiella intelligensen som roder. Den digitala transformationen alla pratat om så länge… är verklighet nästa gång du tänder ljuset i fabriken. Det händer nu! Sitt inte och vänta. 

Jag tror att optimisterna, till sist, vinner. På savannen, för 50 000 generationer sedan, så var det optimisterna som vandrade vidare när vattenhålet började sina. De tänkte att det löser sig säkert. Och det gjorde det ju. 

”Jag menar nu att den naiva linjen är den enda linjen om vi ska komma ur den här pandemin med något av civilisationen i behåll. Vi måste tro att det går.”

Optimisten i mig är nära släkt med naivisten som också får plats i mitt mystiskt vidlyftiga själsliv. Naivisten kan få mycket verbalt stryk under middagar hemmavid. De ”vänsterhjärnhalvade” vid bordet brukar ibland hävda att jag är en för dåligt påläst rödvinsromantiker. Kanhända. Eftersom man i princip kan bevisa vad som helst med ett för ändamålet anpassat diagram, så tycker jag egentligen att siffror är ganska tröttsamt. Jag väljer i stället, som den absoluta majoriteten av oss också gör, att tro på den statistik som bekräftar den verklighetsuppfattning jag redan har. Vilket alltså gör mig naiv i ögonen på dem som gör precis likadant, fast tvärtom. Om du fattar.

Jag menar nu att den naiva linjen är den enda linjen om vi ska komma ur den här pandemin med något av civilisationen i behåll. Vi måste tro att det går. Vi måste se framåt och tänka att denna hemska sjukdom för nya insikter med sig. Då, sedan, efteråt, när paniken lagt sig, kommer vi lägga de gamla omoderna, ineffektiva idéerna bakom oss. Vi kommer att sluta slösa med resurser. Vi kommer att behandla vår natur med respekt och våra medmänniskor med kärlek. Vi kommer att se värdet i det som är viktigt. 

Om det är naivt att tro att Coronaviruset får våra politiker att på allvar börja samarbeta, globalt, så är jag naiv till den sista gränsbommen faller som bilan över min nacke. 

Fredrik Jerlov

Konsult, Rud Pedersen Group. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFredrik Jerlov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.