Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Fyra steg till en byråkultur som ger klirr i kassan”

Publicerad: 4 Augusti 2020, 08:28

Kulturen kan bli nyckeln till nya affärer.

Foto: Getty Images.

En god byråkultur ger dig möjlighet att vinna fler uppdrag och få byrån upp på banan efter covid-19, skriver Tommy Lindström på Boom.


Kultur är ett accepterat beteende i en specifik miljö
Det innebär att du beter dig på ett sätt när du går på fotbollsmatch. Där går det bra att skrika glåpord åt den som bestämmer på plan. Gör du samma sak åt den som bestämmer på byrån, då kan du få sparken även om det är samma personer inblandade i båda situationerna. Det som skiljer är kulturen. Och alla byråer har en kultur vare sig de vill det eller inte. Vissa arbetar aktivt med kulturstyrning för att skapa beteenden som tar byrån till affärsmålet. För övriga blir det som det blir.

Kultur som hämmar byråns förmåga att ta affärer
Som tidigare vd på byrå var det mitt ansvar att serva kreatörerna med nya uppdrag, så att de kunde sköta sitt. Och det finns ett värde i att dela upp ansvar. Men om engagemanget för att ta in nya affärer bara finns hos ett fåtal i ledningen eller hos projektledarna, då missar din byrå affärsmöjligheter som ständigt dyker upp i övriga medarbetares vardag. I deras kundkontakter, på sociala media, på fest eller i mataffären. Och det engagemanget kan hållas tillbaka av flera saker i er kultur. Det kan handla om snäva rollbeskrivningar, att arbetet med new business ses som lågstatus eller brist på kompetens för att kunna se och fånga affärsmöjligheter (låt oss kalla den kompetensen ”affärsmannaskap”). Det kan även röra sig om att ritualer, symbolik och historier ensidigt handlar om annat än just affärsmannaskap.

Kultur som stärker byråns förmåga att ta nya uppdrag
Det finns byråer som har dubblat verksamheten med tiotals miljoner kronor på några år – genom att göra arbetet kring att ta in nya uppdrag till en lagsport. Som ett fotbollslag, där det behövs allt från bollkallar som ser till att bollen kommer in på plan till målskyttar. Vägen dit handlar om att göra motsatsen till det som är beskrivet i förra stycket och exempelvis sätta ”nya uppdrag” som en stående punkt på veckomötet. Eller att utbilda alla medarbetare i affärsmannaskap och visa hur det inte bara hjälper dem att vinna fler spännande uppdrag – utan även större respekt inom sina respektive specialistområden.

”En kreatör som kan affärsmannaskap, det inger respekt.”
Jag vet inte hur många företagsledare som sagt till mig att deras tidigare byrå inte förstod deras verksamhet. Samtidigt har jag jobbat med kreatörer som förutom att vara duktiga på sitt, även kunnat visa hur det ger kunden affärsvärde. Vid dessa tillfällen har jag och kreatören varit ett tajt team som kompletterat varandra i kundmötet, utifrån våra respektive ansvarsområden. Samtidigt kan det kännas obekvämt för byråns ledning att se hur medarbetarnas affärsmannaskap utvecklas så pass mycket att de kan dra igång en konkurrerande verksamhet. Men kostnaden för att låta affärsmöjligheter passera är sannolikt större.

4 steg till en kultur som ger affärer
Om din byrå går på lågfart under corona, då kan nu vara ett bra tillfälle för att utveckla byråkulturen och stå stark när det vänder. Så här kan du göra:

1) Sätt ett tydligt mål eller en vision för byrån.

2) Er byråkultur förändras ständigt. Gör någon ansvarig för att den utvecklas och skapar beteenden som driver mot ert mål eller vision. Inkludera new business i er kulturstyrning vad gäller allt från kompetensutveckling i affärsmannaskap, värdegrund, vad som belönas/tillrättavisas, ger status, symboler och ritualer – till affärsplan, titlar, rollbeskrivningar, utvecklingsplaner och svaret på varför någon ska välja att ta anställning hos er eller anlita din byrå.

3) Definiera byråns nyckelbeteenden – vilka dag efter dag ska upprepas, finslipas och driva mot målet eller visionen.

4) Ta fram nyckeltal som mäter era nyckelbeteenden. Utvärdera dem vecko- och månadsvis samt hur väl ni rör er mot målet.

Om du ser möjligheter i detta så finns det ekonomisk hjälp att få från Tillväxtverket till att utveckla digitala verktyg, exempelvis för kulturstyrning och affärsmannaskap.

Tommy Lindström
Byråcoachen på BOOM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.