Opinion
Fredrik Jerlov: Gamla guldägg ger inga jobb
”Seniorer som kliver in i rekryteringsprocessen med 'erfarenhet' överst på CV:n har inte en chans”, skriver Fredrik Jerlov i en krönika med anledning av debatten kring ålderismen i branschen.
Publicerad: 30 maj 2023, 11:21
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Pressbild
Kalendern berättar att jag ska fylla 60 i sommar. Inget märkvärdigt. Det händer de flesta av oss. Men det leder också till reflektioner.
Jag sparar det filosofiska till ett annat tillfälle, nu tänker jag mer runt den så kallade ”ålderismen” som diskuteras flitigt, inte minst här på Resumé. Inte svårt att förstå att frågan brinner. Jag har själv många vänner i branschen som just nu är bättre än någonsin. De har kvar alla sina förmågor – nu toppat med erfarenhet – och de har passerat fasen med snuviga ungar på dagis. De är kort sagt arbetsgivarens dröm. Men de har hamnat utanför ”den nya organisationen” och de kommer inte in igen. De är för gamla.
LÄS MER: Resumé kartlägger snittåldern – byrå för byrå
Om detta har det skrivits och om detta kan man tycka att det är kass. Det är det, förstås. Men. Jag vill addera en alternativ tanke till diskussionen.
Den där erfarenheten borde rimligen säga alla inblandade att ”ålderismen” inte är något nytt. Den borde inte komma som en överraskning. Reklamindustrin har alltid varit en bransch där ”utmanare” representerat något attraktivt. Minns själv när vi startade byrå med ett gäng 25-åringar bakom ratten. Vi hade egentligen inget annat än vår ungdom att sälja, men det gick ju bra. Trots att vi knappt var torra bakom öronen, så vann vi uppdrag vi (med lite perspektiv) egentligen inte var redo för. Respektlöshet var värt mer än kunskap. Med den erfarenhet jag har idag, skulle jag aldrig vågat lägga ett uppdrag på den unge Fredrik Jerlov.
Men det är en del av branschens charm och inget att bli sur för. Istället tänker jag att alla oroliga åldringar som vill fortsätta i branschen bör vända på perspektivet och bli utmanare igen.
LÄS MER: Sökte 130 jobb – här är vittnesmålen från marknadschefen, guldäggsvinnaren och kreativa chefen som hamnade i kylan
Utmanare är hungriga, aktiva och engagerade. De har en plan och vilja att få den genomförd. De utbildar sig och lunchar och mailar och håller på. De sitter inte och pratar om allt de gjort, de pratar om vad de vill göra. Ytterst handlar det om energi. Och den utgår inte från en årgång utan från en inställning. Seniorer som kliver in i rekryteringsprocessen med ”erfarenhet” överst på CV:n har inte en chans. Har aldrig haft. Ambition slår klass alla dagar i veckan, på fotbollsplanen och i reklambranschen och överallt. Den som vill mest vinner.
Jag ger mina vänner i utanförskapet samma råd som jag ger till mig själv. Klaga inte på det du inte kan förändra. Acceptera. Anpassa. Accelerera. Gå in i framtiden med höga ambitioner så blir du konkurrenskraftig. Och använd din erfarenhet när du väl fått jobbet, så blir du oslagbar.
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Fredrik Jerlov
Andreas Rågsjö Thorell