Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Gamla målningar i en kampanj

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:20


Fråga:

Vi har tänkt använda gamla målningar från 1700-talet (ex. Rubens "fallande ängel") i en kampanj. Vi kommer också justera i något fall, t ex retuschera en änglavinge på en av figurerna i ett av motiven. Vad gäller för upphovsrätten om konstnären varit avliden så länge. Vet att 70 år ska räcka på detta, men det luriga är väl om man manipulerar verket? Vi har tänkt att scanna in bilderna från konstböcker och därefter digitalt förse dem med ram mm. Vad säger lagen om det?

Svar:

Det är riktigt att upphovsrätten bara gäller till och med 70 år efter upphovsmannens dödsår. Efter det gäller upphovsrätten helt enkelt inte längre. Det finns dock något som heter klassikerskyddet i upphovsrättslagen. Klassikerskyddet syftar till att hindra återgivningar av konstverk som ter sig grovt stötande för den litterärt eller konstnärligt intresserade allmänheten. Det räcker alltså inte med att återgivningen är dålig utan den ska vara grovt stötande. Bestämmelsen har såvitt bekant aldrig tillämpats av en svensk domstol.

Observera dock att även om upphovsrätten till konstverket har upphört kan fotografen som tagit fotografiet i konstboken ha ensamrätt till sitt fotografi.

Vidare finns det i ICCs Regler för Reklam och Marknadskommunikation (tidigare ICCs Grundregler för reklam) bestämmelser som begränsar utrymmet för att fritt använda vilket material som helst i marknadsföring. Reglerna ska enligt uttalande från Marknadsetiska Rådet ”tolkas så att de anses ta sikte på framställningar som flertalet eller i vart fall ett stort antal av reklammottagarna uppfattar som stötande eller oförenliga med goda seder. För att strida mot reglerna skall framställningarna bedömas bli uppfattade som vulgära, tarvliga eller eljest klart opassande. Endast det förhållandet att en framställning kan upplevas som dålig reklam i den meningen att den kan väcka antipatier hos mottagaren är inte tillräckligt”.
(se bl a http://www.marknadsetiskaradet.org/glocalnet)

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.