Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Gårdagens TikToks kan lära oss något"

Publicerad: 2 December 2019, 11:50

Cecilia Eyem

TikTok-hysterin är i full gång. Cecilia Eyem på Social Industries tror att vi behöver ta ett steg tillbaka och se vad historien kan lära oss om dessa typer av fenomen. Här är fem exempel på tidigare hypade sociala appar som någon knappt minns längre.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierTikTok

Slingshot

I eran när Snapchat aldrig verkade vilja sluta växa och tackade nej till Facebooks bud så uppstod Slingshot. Kort sagt Facebooks egen Snapchat-kopia. Den gick nästan lika snabbt i graven som den skapades. Varför? En ny, likadan, separat app som gjorde samma sak som Snapchat var inte lockande eller differentierande nog för att tillskansa sig en lika stark användarbas som Snapchat redan hade. Det intressanta i det hela, är att vi kan se en trend av misslyckande så fort Facebook försöker skapa en ny app för att behålla sin användarbas från sina konkurrenter (Poke, Paper och nu senast Lasso), men succé när de lyckas inkorporera en del av beteendet i sitt befintliga universum (Facebook Live, Facebook Marketplace och Instagram Stories).

Periscope

Det för oss till nästa exempel. Minns ni enformatsappen som möjliggjorde livesändningar från mobilen? När Periscope år 2015 blev utnämnd till ”iOS app of the year” såg utsikterna strålande ut. Idag finns den knappt. Vad hände? En brist på förnyelse när Facebook och Instagram lanserade en liknande funktion gjorde att de stora jättarna fick användarna att livesända hos sig istället.

Google Plus

Minns ni tiderna när det var hygienfaktor att ha ”dela på Google+” tätt integrerat intill ”dela på Twitter” eller ”dela på Facebook”? Google försökte alltså skapa en plattform för ett beteende som redan existerade på andra, redan etablerade, plattformar. Det gick inte så bra. Att skapa en social plattform som liknar en annan har aldrig lyckats få användare att byta till eller addera i sitt beteende.

Vine

Kunde ett tag titulera sig den största plattformen för kortvideoformat där begränsningen i formatet bidrog till deras succé. Vines loopade 6-sekundersbegränsning blev en kreativ utmaning för användarna, och en passande underhållningsform för stressade scrollare. Idag finns det inte kvar. Anledningar var bland annat att man aldrig lyckades tjäna pengar på tjänsten, eller skala upp användarbasen för att hålla takten när jättarna illa kvickt fortsatte innovera på kortvideoformatet.

Tumblr 

Tjänst för korta bloggposter och socialt nätverk, som var poppis både hos Lady Gaga och Obama när det begav sig. De är fortfarande vid liv, men att precis ha blivit sålda för 3 miljoner dollar när de från början blev uppköpta för 1,1 miljarder dollar kan inte räknas till en succéhistoria. Flera anledningar spelade in i mikrobloggens fall, där en var svårigheten att förstå sin målgrupp och utveckla plattformen. Det gjorde att Tumblrs användare i stor utsträckning började använda appen för NSFW-content, det vill säga känsligt innehåll, porr osv. När bolaget sedan förbjöd den typen av innehåll fanns inte många användare kvar.

Vad kan man dra för slutsatser av de här exemplen? Givetvis fanns det många olika skäl till att dessa appar gick i stöpet, men jag anser att det ändå finns några röda trådar.

1. Användarbas. Problemet för de flesta är att de har svårt att anskaffa användare över tid efter den initiala hypen. Det är också ofta en effekt av efterföljande punkt.

2. Brist på innovation. Samtidigt som en genomlysande enkelhet kan vara en nyckel i receptet för att bli stor snabbt, så står det inte emot snabbinnoverande konkurrenter i längden. Hypade enformatsappar kämpar med att behålla och anskaffa användare på lång sikt när formatet övergläns av något nytt och trendigare och mediebeteendet ändras. 

3. Svårigheter i monetärisering. Sociala appar är i regel gratis för konsumenten. Det finns undantag, men då behöver det vara otroligt nischat. Och världens största användarbas räddar fortfarande inte en otillräcklig annonslösning, ofta i kombination med brist på en tydlig affärsmodell. 

Med andra ord, innan du slänger pengarna på något som är nytt och trendigt som TikTok, glöm inte bort att det är tiden som får utvisa om en mediekanal blir långvarig och effektiv. Att vara först med det senaste kan bli både dyrt och verkningslöst.

Cecilia Eyem


Ämnen i artikeln:

Sociala medierTikTok

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.