Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Genom att sälja nötkött är vi en del av problemet – men vi vill också jobba för en lösning

Publicerad: 29 Januari 2019, 13:56

"Det skaver allt vi människor gör som förstör vår planet. Och ja, det skaver att vi inte slutar äta sådant som är dåligt för klimatet. Vi tror ändå på att underlätta för fler att göra mer medvetna val, även om man fortsatt väljer att äta kött." skriver Max marknadschef Tobias Karlsson i en replik till Carl Groop.


Ämnen i artikeln:

Max

I Carl Goops insändare Opinion i Resumé den 25 januari så visar han mycket uppskattning för det Max gör (tack!), men även om vi är en förebild för andra företag så skriver han att den senaste reklamen "skaver" där vi berättar om vår klimatpositiva meny.

Genom att sälja burgare av nötkött vet vi att vi är del av problemet. Därför vill vi vara en del av lösningen. Men alla är inte ännu beredda att sluta att äta kött. Sedan 2008 jobbar Max med att både minska våra utsläpp och klimatkompensera. Vi var först i världen med en klimatmärkt meny för att göra det lättare för våra gäster att välja klimatsmart. När det globala klimatavtalet undertecknades i Paris i december 2015 bestämde vi oss för att gröna burgare ska smaka minst lika bra som röda och 2016 lanserade vi marknadens bredaste utbud av gröna burgare. Försäljningen av gröna måltider har sedan dess ökat med nästan 1000 %. Sedan 14 juni 2018 så klimatkompenserar vi 10 % mer än hela värdekedjan släpper ut, vilket gör att vårt klimatavtryck är positivt. Vi bygger våra beräkningar och tredjepartsgranskade analyser på den internationella standarden för klimatneutral, ISO 14021 men binder alltså 10 % mer för att Max och hela vår meny blir klimatpositiv.

För saken är den att vi inte kommer klara av Parisavtalets klimatmål bara genom att minska utsläppen. FN:s klimatpanel slår fast att det krävs enorma insatser att fånga in koldioxid ur atmosfären i nya skogar eller för att begrava i marken. Det senare är tekniker som ännu är outvecklade. Att plantera träd är däremot något vi kan göra nu. Mellan 2008 och 2018 har Max låtit plantera 1,8 miljoner träd. Det motsvarar samma mängd minskade koldioxidutsläpp som om 223 000 bensindrivna bilar stått stilla under ett år.

I mångt och mycket är vi pionjärer inom hållbarhetsfrågor i vår bransch. Vi har inte alla svar, men vi väljer ändå att agera och berätta om det vi gör. Många som kan mycket om klimatet tycker att det klimatpositiva företaget är en briljant idé. Vi tror att det är en grymt bra och viktig sak att göra. Genom att berätta om det vill vi inspirera andra.

Och ja, det skaver allt vi människor gör som förstör vår planet. Och ja, det skaver att vi inte slutar äta sådant som är dåligt för klimatet. Vi tror ändå på att underlätta för fler att göra mer medvetna val, även om man fortsatt väljer att äta kött. Det vill vi gärna berätta om i vår marknadsföring. Och rätt vad det är så kommer en grön burgare vara oemotståndlig även för en köttätare.

Tobias Karlsson, marknadschef MAX Burgers

Ämnen i artikeln:

Max

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.