Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Gnällspikar

Publicerad: 28 April 2020, 07:32

Resumés bloggare Johanna Lindskog-Lindell om arbetsplatsens bromsklossar.


Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till den som ser kriser och problem i allt, än den personen som ser lösning. Men det kanske inte är så konstigt. Nya oprövade idéer gör många nervösa. Att luta sig mot en nejsägare kan för stunden skapa en känsla av trygghet. Man slipper sticka ut hakan och ta de jobbiga besluten.

En sak som jag har lärt mig genom åren är att de som alltid säger nej också är de som alltid har en komplicerad pr-plan. En plan som aldrig blir färdig eller är alldeles för luddig. Kom ihåg att överdriven planering också är en form av motstånd. De vill helst inte hitta lösningar på problem då de gillar mer att gnälla. Det är ett heltidsjobb att vara en gnällspik.

Att agera är viktigare än den perfekta planen. Planer förändras, det vet alla. Planer är inte, och bör inte vara, statiska dokument. Justera din plan allt eftersom förutsättningarna förändras. Då håller du dig ajour. Så länge du vet vad du vill åstadkomma, kommer du att arbeta i rätt riktning.

Ängslighet är något som får mig att rysa! Det betyder att allt kan sättas på paushyllan och ingeting blir till ett läge att göra det nu. Att planera för det okända är utmanande, men det betyder också möjligheter för de bolag som är beredda att omfamna dessa. Precis som världen nu ändrar sitt beteende, måste också företagen göra det.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.