Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

God jul, Stefan! Tack vare vår bransch blev den av

Publicerad: 12 Januari 2021, 14:18

Stefan Löfven

Stefan Löfven har inga problem att erkänna att han fastnat i tiden och är oförmögen att ta till sig ny teknik. Vi borde vara glada att han är en minoritet och att vi har människor som driver utvecklingen framåt, skriver Star Republics e-handelsstrateg Ola Linder.


Ämnen i artikeln:

Stefan LöfvenE-handel

Julen 2020 måste beskrivas som en av de märkligaste i mannaminne. Få svenskar har kunnat fira på ett sätt som känts helt som vanligt. I bästa fall har det bara betytt att man behövts samlas i mindre grupper än vanliga fall, har man haft mer otur kan det ha inneburit en jul i isolering i en sjukhussäng.

Mitt i allt detta har debatten om fysisk kontra digital handel gått varm. Eller, fel av mig, det kan nog inte riktigt kallas en debatt. För att uppfylla det kriteriet måste det finnas spelare på båda sidor av nätet. Den bild jag tycker mig ha sett i media får snarare kallas ett allmänt, ensidigt hot mot det samhälle vi känner till, där e-handeln målats upp som den traditionella
handelns baneman. En utveckling som uppfattas som otäck – och otroligt nog ofta förvånande. Som att e-handel fortfarande är något nytt och okänt. Det hela kröntes av en intervju i Morgonstudion på SVT (8/1) där Sveriges statsminister Stefan Löfven säger att han ”aldrig handlat på nätet”, och att det underförstått används som argument för att motivera varför han valde att (trots sina egna förmaningar till andra) gå ut i trängseln i Stockholms köpcentrum för att julhandla.

Men. Det var ju bara en present till hans fru. Och han kommer ju från en äldre generation. Och det handlar ju om handelns överlevnad. Så det borde vi ju alla förstå. Eller så vänder man på det hela, och frågar sig – vad hade julen 2020 varit utan e-handeln?

Enligt Internetstiftelsens utmärkta undersökning »Svenskarna och Internet« så e-handlar i dag 90% av alla de svenskar som har tillgång till uppkoppling mot Internet. Och vi får väl anta att Sveriges statsminister har en sådan i Sagerska huset.

Faktum är att julklappshandeln, enligt Postnord, ökat med totalt 9% i år, och hela 60% av de inköpen har skett online. Trots ett år som inte liknat något vi sett tidigare, med social distansering och en överbelastad vård har vi alltså totalt handlat mer presenter till varandra än någonsin tidigare. Faktum är att var fjärde internetanvändare säger att de köpt alla sina julklappar på nätet. Jag vågar påstå att det nog trots allt varit en rätt god jul för de allra flesta firare, och mer än någonsin tack vare e-handeln.

Så nej, statsministern. Det här är inte en generationsfråga. Det är en fråga om att följa med i sin tid. Om inte annat kan du fråga mina föräldrar, en pensionerad byggmästare och en pensionerad sjuksyster som är tio år äldre än dig, som löst sina julinköp på nätet för att slippa exponera sig för smittorisk. För diskussionen borde inte egentligen handla om att det är hemskt att traditionell handel utmanas (och i vissa fall till och med utkonkurreras) av digital handel.

Det är som att vid förra sekelskiftet fråga skeppare på segelbåtar om det hemska i ångmotorer. Att vara subjektiv, istället för objektiv. En fråga om inställning, att förstå att det är något som sker i takt med att människan och dennes samhälle utvecklas, oavsett om det var ”bättre förr” eller inte. Eller som Henry Ford uttryckte det; ”Jag kan inte fråga människor vad de vill ha, då vill de bara ha snabbare hästar”. E-handeln är inte ett hot, utan ett resultat av ett mänskligt behov och beteende.

Så, på vem vilar ansvaret att se till att det finns en plats för alla, även efter den digitala revolutionen? Att gator och torg lever i våra stadskärnor, trots en ökad handel på nätet? Att alla svenskar har en försörjning trots att behovet av fysiska H&M- och Dressmann-butiker minskar? Svaret måste otvivelaktigt vara våra folkvalda politiker. Jag ser under inga omständigheter att det är ett ansvar som skall läggas på de entreprenörer som försöker skapa morgondagens affärsidéer genom digital handel.

För även om de ofta demoniseras så som skett hittills i debatten kommer inte konsumentbeteendet att förändras tillbaka till det som varit, det enda man lyckas med genom det tankesättet är att försvåra för svenska bolag som ständigt utmanas av utländska drakar som Amazon, Alibaba och många andra.

Så skyll inte på oss e-handlare för att samhället utvecklas. Frågan Stefan kanske borde ställa sig i stället är vad han och hans regering kan göra för att Sverige skall leda utvecklingen i stället för hur man kan vrida tillbaka klockan till en tid som varit. En början skulle kunna vara att köpa något på nätet.

Ola Linder

E-handelsstrateg
Star Republic AB

Ämnen i artikeln:

Stefan LöfvenE-handel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.