Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Gör som Bob Dylan – ge järnet och ha integritet”

Publicerad: 11 November 2016, 15:30

Karin Olsson är opinionsbildare i Resumé.

Alla som sysslar med medieinnehåll ska förhålla sig till utvecklingen precis som Bob Dylan, skriver Karin Olsson.


Ämnen i artikeln:

TeliaAT&TTime WarnerBonnierKarin OlssonExpressen

Nyligen höll jag en presentation om Expressen för journalister från alla världens hörn, från Finland till Filippinerna. Det gick ett avundsjukt sus genom rummet när jag berättade att mitt mediehus var ägt av ett familjeföretag som ägnat sig åt publicistik i 170 år.

Ägare som känner för innehållet och värderar journalistisk integritet kan många bara drömma om, särskilt i demokratiskt omogna länder. Men frågan aktualiseras även i en västvärld där mediebranschen stöps om i svindlande hastighet.

Beskedet att det amerikanska telekombolaget AT&T är på väg att köpa Time Warner, med urstarka varumärken som CNN, HBO och Warner Bros har skakat om. AT&T såg sig tvungna att blixtsnabbt gå ut med ett uttalande om att CNN är en "amerikansk symbol för oberoende journalistik" och att de vill upprätthålla den traditionen.

När nya typer av ägare och oväntade samarbeten gör entré uppstår en naturlig oro om publicistikens unika behov kommer att tillgodoses. I Sverige ser vi samma snabba förändringstakt. Telia uppges ha skarpa planer på att köpa in sig i företag med medieinnehåll. Storytel, en gång bara en ljudboksapp, har växt till att äga flera förlag, nu senast anrika Norstedts. Och att Com Hems vd, Tomas Franzén, för tre år sedan blev vd för Bonnier, sågs som ett tecken i tiden.

När Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur citerades "The times they are a-changin" till leda. Nej, inget är längre som förut. Vem kunde till exempel för tio år sedan ana att det skulle byggas en spiraltrappa mellan konkurrerande nyhetsredaktioner som Dagens Industri och Dagens Nyheter?

Gamla murar rivs, sådant som tidigare var otänkbart blir tänkbart. Inte sällan är utvecklingen spännande och bra. Som när Amazongrundaren Jeff Bezos köpte och blåste liv i Washington Post. Han lyckades just för att han respekterade det som ger en tidning dess mening.

Jag tror att alla som sysslar med medieinnehåll ska förhålla sig till utvecklingen precis som Bob Dylan: ge järnet för sin publik och bemöta allt det andra med största möjliga integritet.

Karin Olsson
Stf. ansvarig utgivare och kulturchef, Expressen

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.