Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Göran Åkestam, du måste ha skummat min krönika”

Publicerad: 24 Juni 2014, 20:34

Walter Naeslund, vd på Honesty.

Debatten om reklamarnas makt fortsätter ett varv till. Nu svarar Walter Naeslund på Göran Åkestams replik. Enligt Naeslund kan inte Åkestam ha läst hans krönika särskilt noggrant.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamÅkestam HolstHonestyWalter Naeslund

Hej Göran.

Med all respekt för din position och erfarenhet så låter det lite som att du läst rubriken till min krönika noggrant och kanske skummat resten lite väl snabbt.

Först och främst skriver du att du omöjligen kan se någon konflikt mellan att hålla stånd emot kundens hypotetiskt onda värderingar och att göra ett kommersiellt bra jobb. Hela min krönika handlar om vad som händer OM det just finns en sådan motsättning. Om du omöjligen kan se en sådan motsättning kan du omöjligen se poängen med min krönika. Det förstår jag.

Om du däremot för ett ögonblick låtsas att en sådan motsättning kan finnas, dvs att det som är bäst för kunden inte är i linje med dina egna värderingar, då prövas din moral. Och det är då min krönika får relevans.

Det jag skriver om är inte att kapitulera inför all världens ondska eller frånsäga sig ansvar, utan att du ska vara ärlig mot din kund. Givetvis ska vi göra allt för att övertyga vår kund om att till exempel sexism är dåligt för deras varumärke om vi tror att det är det. (Vilket det förhoppningsvis är). Men om så hypotetiskt INTE är fallet så säger jag att man ska tacka nej till kundens pengar och inte driva sin egen agenda på kundens bekostnad. Det är nämligen oärligt.

Ditt argument att du har ett fungerande företag som ger dina anställda lön och mat på bordet fråntar dig inte ditt moraliska ansvar vare sig gentemot dig själv eller mot din kund. Däri ligger nämligen det smärtsamma ställningstagandet och den intressanta moraliska frågan: Hur mycket får din moral kosta? Säger du upp kunden när saken ställs på sin spets eller kompromissar du?

Du bygger ditt resonemang på att likställa orden makt och ansvar, men de är två olika ord med två olika betydelser. Jag säger att vi byråer inte har makt, men att vi däremot är ett kraftfullt maktmedel i form av kreativa idéer, språk och design som vi kan välja att hyra ut eller inte hyra ut till folk som vill utöva sin makt. Och i det valet vilar ett tungt ansvar.

Första och sista styckena i din text har jag läst om flera gånger för att se om jag missat något. Du säger där att jag ifrågasätter branschens ansvar för det vi producerar. Men var det inte precis det hela min text handlade om? Att ta vårt ansvar för det vi producerar, att inte föra kunden bakom ljuset och att inte skamlöst producera vad som helst för pengar?

Walter Naeslund, vd på Honesty

De tidigare inläggen från Walter Naeslund och Göran Åkestam kan du läsa HÄR.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.