Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Grand Hotels krishantering gjorde deras situation betydligt sämre”

Publicerad: 9 November 2016, 12:48

Grand Hötel i Stockholm.

Foto: Wikimedia Commons

Med sin krishantering visade Grand Hôtel att man bryter avtal, medialt pratar ner sina kunder och far med osanning för att vinna enkla mediala poänger, skriver SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.


Ämnen i artikeln:

KrishanteringJoakim WallersteinGrand Hotel

Genialt, stilbildande, insiktsfullt, ärligt och nästan FÖR välformulerat, är några av orden som använts för att beskriva Grand Hôtels krishantering efter förra veckans event. Men vad var det egentligen som var så imponerande? Att pudla, ge upp, lägga sig på rygg och be om ursäkt är i sig inte särskilt imponerande. Det är mest fegt och fantasilöst, och knappast ett hållbart koncept i längden.

Grand Hôtel ingick ett avtal gällande genomförandet av eventet European Freedom Awards (EFA), och de tog bra betalt för det. Grand Hôtels VD, som själv satt vid förhandlingsbordet med mig, var väl införstådd med Sverigedemokraternas inblandning och tankesmedjan IDDE:s funktion. Då sades det att hotellet inte alls lade något värde i det politiska, utan att alla var välkomna. Och det bedyrades att hotellet aldrig kommenterar en enskild kund eller bokning medialt.

LÄS MER: Hon är rådgivaren bakom Grand Hotels krishantering

Med sin krishantering visade Grand Hôtel att man bryter avtal, medialt pratar ner sina kunder och far med osanning för att vinna enkla mediala poänger. I media har man hänvisat till att värdegrunden är viktig för hotellet, men bakom stängda dörrar har man varit tydlig med att det är dålig publicitet man är rädd för. Denna skenhelighet har förstås avslöjats, och det kan väl knappast anses så lyckat när man behöver krishantera sin krishantering?

Grand Hôtels pressmeddelande som bland andra "PR-gurun" Paul Ronge hyllar, markerar tydligt att besökarna på EFA inte längre är välkomna till hotellet. Jag har hjälpt Grand Hôtel med att få sitt pressmeddelande översatt och skickat till respektive partiorganisation för dem som besökte EFA. Dessa partier representerar gemensamt dryga 20 miljoner sympatisörer, utifrån tidigare valresultat. Därtill är det även skickat till Heritage Foundation, som också närvarade vid EFA. Det är en tankesmedja med stort inflytande hos det amerikanska republikanska partiet och den nu nyvalde amerikanske presidenten.

LÄS MER: Inspelning blottar Grand Hotels skräck för dålig press

Grand Hôtels värdegrundsargument har dessutom öppnat upp för att göra hotellet till medial måltavla lång tid framöver. Kommer hotellet att värdegrundsgranska alla kunder och gäster från och med nu? Och hur gör man då med rumsbokningar inför stundande nobelfest? Kommer representanter från Syrien, Vitryssland, Eritrea, Iran, Nordkorea, Saudiarabien, Sudan och Zimbabwe få mingla i Cardierbaren?

Om man viktar ovanstående med de negativa kommentarerna hotellet fått på sin Facebook-sida, behöver man inte vara särskilt taktiskt lagd för att förstå att Grand Hôtels krishantering gjorde deras situation betydligt sämre. Fast det är möjligt att jag missar något, som bara PR-gurus av Ronges rang ser.

Mitt tips till Grand Hotel hade varit: stå på er, vik er inte för Twitter-mobben. Visa pondus och hedra de avtal och ställningstaganden ni ingått. Prata inte illa om era kunder i media, och ljug inte för att vinna mediala poänger.

Joakim Wallerstein
Kommunikationschef Sverigedemokraterna och fd PR-konsult

REPLIK/Paul Ronge:
"Det här är personen som skrev "debattinlägget" om Grand Hotels krishantering. Det är upp till varje företag, eller redaktör, att bestämma vem som får hyra lokaler eller publicera debattartiklar. När man väljer en kund är en av de saker som bör övervägas, hur det påverkar ens eget varumärke. Joakim Wallerstein borde fundera mer över varför det är skadligt för ett varumärke att förknippas med Sverigedemokraterna (järnrör, nazistiska kopplingar, rasism), och tillbringa mindre tid i sin sandlåda och muttra om orättvisor."

SVAR/Joakim Wallerstein:
"Mitt debattinlägg handlade inte om avtalsfrihet eller om det varumärke jag själv företräder. Jag uppskattar dock att Ronge så elegant visar att det alltid finns någon som inte förstår, oavsett hur tydlig man försöker vara i sin kommunikation. Det jag skrev handlade kort och gott om huruvida Grand Hotels krishantering var lyckad eller ej. Och i slutändan handlar det om huruvida det är skadligt att ta emot råd från PR-gurus av Ronges rang. Det återstår att se vem som går vinnande ur detta event".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.