Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Guldägget är en tävling i kreativitet”

Publicerad: 27 november 2015, 12:18

Silla Levin och Christoffer Dymling.

Foto: Yasmine Winberg.

Kings copywriter Christoffer Dymling ställde sig undrande över ett citat som Guldäggsjuryns ordförande Silla Levin sagt om tävlingen. Nu ger hon svar på tal.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetSilla Levin

Hej Christoffer! Vad bra att du lyfter frågan om Guldägget och vad det är för sorts tävling. Det kan jag svara rakt och direkt på.

Guldägget är en tävling i kreativitet. Jurymedlemmarna ska döma efter samma utmärkta kriterier som de senaste 54 åren. Idéhöjd, tydlighet, relevans, hantverk och omdöme ¬– lika aktuella idag som när Guldägget startade.

Som ordförande är en av mina främsta uppgifter att inspirera jurymedlemmarna och få dem att känna att jobbet de gör i juryn är viktigt och roligt. Ur mitt perspektiv har det aldrig varit roligare att jobba i reklambranschen än nu. Med ett medieklimat där konsumenterna är stenhårda domare är man en förlorare om man inte har något engagerande att komma med. Det gör att vi tillsammans med våra uppdragsgivare verkligen måste anstränga oss och tänka större än vad vi tidigare nöjt oss med. Kanske kan vi till och med åstadkomma något som kommer hela samhället tillgodo.

Vad det sedan är, skiftar beroende på vad som händer i omvärlden och är helt beroende vem man frågar. Men det handlar ju ofta om att hitta de där magiska korskopplingarna som gör att 1 + 1 blir 3. Detta är något både du och jag diskuterar i våra arbetsgrupper, på våra byråer och med våra uppdragsgivare varje dag. Att lyfta den frågan så vi kan diskutera den tillsammans i branschen är något jag gärna gör, det tror jag vi alla kan inspireras av. Och jag vill att alla som sitter i Guldäggsjuryn ska sträcka på sig och känna stolthet över yrket de har.

Precis som du säger är det inte dessa diskussioner som ska vara centrala i juryrummet. Men jag vill gärna att de förs. Jag är övertygad om att det kommer att göra vår bransch intressantare och nyttigare. Och det tycker jag är inspirerande.

Silla Levin, ordförande för Guldäggsjuryn och art director på F&B.

Här och här har andra debatterat i ämnet.

Ämnen i artikeln:

GuldäggetSilla Levin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.