Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Gyllene hjulet rullar inte i Coronas spår

Publicerad: 13 Mars 2020, 12:55

Rasmus Thuritz och Johan Lundin

”När branschen själv väljer att ställa in event i stället för att söka nya möjligheter att anordna evenemang sätter Gyllene Hjulets bromsklossar stopp även för alla oss som försöker hitta lösningar och hålla branschen relevant”, skriver Minnesotas Rasmus Thuritz och Johan Lundin med anledning av beslutet att flytta Gyllene hjulet från 4 april till 4 november.


Ämnen i artikeln:

EventCoronavirusetMinnesota Communication

Gyllene Hjulet skjuts på framtiden. Klokt! Det är viktigt att ta ansvar. Både på kort och lång sikt. På tal om ansvar och framtid så sätter ju det Coronan inte bara käppar i Gyllene Hjulet utan i hela branschen. Inga hjul snurrar för tillfället. Vi upplever alla att kunder hör av sig och ställer in eller skjuter event på framtiden. Så att ta ansvar på lång sikt vore att utnyttja situationen för att lugna läget.

Just nu har vi ett utmärkt exempel på att visa vad eventbranschen är kapabel till och bredda bilden av vad möten och event kan vara. Men när branschen själv väljer att ställa in event i stället för att söka nya möjligheter att anordna evenemang sätter Gyllene Hjulets bromsklossar stopp även för alla oss konsulter som försöker hitta lösningar och hålla branschen relevant.

Om Katarina församling kan livesända söndagens mässa på Facebook så borde väl eventbranschen också klara det? Men kanske beror det på kyrkans försprång med en 2000-årig tradition av möten, evenemang och upplevelser. Dock föregår Parasportsgalan också med gott exempel och tittar på möjligheter att livesända den fjärde upplagan av galan.

Rubriken igår hade inte behövt lyda ”Nytt datum för Gyllene hjulet”. Det hade kunnat vara ”Nytt upplägg för Gyllene Hjulet” och hjälpt oss i en svår stund med ett gott exempel för en orolig bransch och oroliga kunder. Och vem vet, då hade kanske Gyllene Hjulet fått en nominering i Gyllene Hjulet.

Så vad kan vi lära oss? Att branschen behöver moderniseras, att vi måste sluta prata om digitalisering och faktiskt börja digitalisera. Vi behöver se att event inte bara är fest och logistik. Det är upplevelsebaserad kommunikation. Det handlar inte om vad man gör utan hur man gör det.

Genom att genomföra Gyllene hjulet på ett nytt sätt hade man gjort stora vinster genom att ta tillfället till kommunikation och signalera hopp, nytänk och kreativitet. Låt oss ta den här chansen att reflektera så att den upplevelsebaserade kommunikationen inte blir upplevelsepasserad.

Rasmus Thuritz och Johan Lundin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.